onsdag 1 juli 2015

I som i Sherlock Holmes

  Det har inte varit så många sommarplagg i klädalfabetet och jag kan avslöja redan nu att det kommer inte bli så många framöver heller. Jag vet inte vad det säger om poesin.
  I detta avsnitt stämmer vi möte med Sherlock Holmes i naturens garderob.


***

G som i Garderob - skåp eller utrymme för förvaring av kläder. I publika lokaler och restauranger betecknar ordet ett avgränsat utrymme för tillfällig förvaring av ytterkläder, med eller utan betjäning. Ursprungligen var garderob benämning på ett rum avsett för förvaring av krigsbyte.
  Ordet har använts sedan 1729; av fra. garde-robe med samma bet., ung. 'klädskydd'; av garder ’förvara’ och robe ’dräkt’. Källa: NE


Vimmelkantig (första halvan), av Wisława Szymborska (1923-2012)
(ur Dikter 1945-2002 / Wisława Szymborska ; översättning och efterord av Anders Bodegård. Stockholm : FIB:s lyrikklubb, 2003.)

Jag är den jag är.
En ofattbar slump,
liksom varje slump.

Andra anfäder
kunde ju ha varit mina,
och från ett annat bo kunde jag ha flugit ut,
under en annan stubbe
krupit fram i mitt skal.

I naturens garderob
hänger dräkterna på rad.
Spindelns, måsens, hasselmusens.
Varje dräkt sitter som gjuten
och bärs snällt och lydigt
tills den har slitits ut.

Inte heller jag har valt,
men jag klagar inte.
Jag kunde ha varit någon
mycket mindre personlig.
Någon i ett stim, en myrstack, en surrande svärm,
en landskapets småsak som rister i vinden.

Någon mindre lyckligt lottad,
uppfödd att bli pälsverk,
att serveras på kalas,
något som simmar i ett mikroskop.
...


H som i Halsduk - ett avlångt, värmande plagg som läggs eller viras runt halsen: yllehalsduk.
  Historiskt sedan yngre fornsvensk tid. Källa: NE

[Jag är besatt utav en enda känsla], av Harriet Löwenhjelm (1887-1918)
(ur Dikter. Stockholm : Norstedts, 1946.)

Jag är besatt utav en enda känsla
och allting annat krymper och förtorkar.
Pegasen ville jag ju gärna grensla,
men — ve mig arma — jag platt intet orkar.

Jag ville sjunga om den charm, som flödar
från mannen, som förstår att bära kläder,
som obekymrad går mot tusen dödar
och sorgfri genom flärdens salar träder,

ty si, han vet, hur väl hans rock är skuren
och att hans halsduk är en ögonlisa.
Men nej! Jag bliver stum som dumba djuren
och faller ned för att i stumhet prisa.

***

I som i Inverness Cape - Inverness är en stad i regionen Highland, Skottland, Storbritannien; 62 500 invånare (2011). Inverness är beläget där Caledonian Canal och floden Ness mynnar i Nordsjön. Staden är utgångspunkt för väg- och järnvägsnätet i högländerna och tillika ett centrum för turism och handel. Källa: NE

Gissa vilket plagg som bokstaven K
bjuder på senare i kväll.

  Inverness Cape är en form av vädermotständigt ytterplagg, som utmärker sig genom att vara ärmlös. Den mest kände bäraren är förstås Sherlock Holmes.

Detectives, by Jerry D. Flack
(from TalentEd: Strategies for developing the talent in every learner. Englewood, Colo. : Teacher Ideas Press, 1993.)

Detectives

Bloodhounds, shadows
Private eyes,
Mousers,
Dicks, Gumshoes,
Snoops

Corpulent East Side tender of orchids
Inspector Queen's scion,
Parisian pipe-smoking Maigret,
Father Brown,
White-haired spinster snoop

Knitted tea cosies,
Prized mustaches and spats,
Inverness cape and deerstalker cap,
Trench coats and trenchant speech,

It's Elementary!

...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar