måndag 27 juli 2015

Mit hjerte i verden

  Idag har jag besökt Kulturværftet i Helsingör. Det är en fröjdefull plats att vara bibliotekarie på. Tänk hur det vore att jobba där. Mitt besök i Helsingborgs systerort gäller i första hand en schackturnering, men självklart blir det dansk förströelse mellan varven.

  Från och med i dag går bloggen in i en ny veckoplanering. Måndagarna fortsätter att vara en mix av stjärnbilder och blomdikter, fast nu utökat med kärleksdikter. Dagen till Kulturværftets ära ägnas åt danska kärleksdikter.


***


  Boken som jag studerat för att välja ut kärleksdikter heter "Kærestebogen - 201 danske digte og historier om kærlighed" och är redigerad av Asger Schnack. Den utkom på Aschehoug förlag, 1999. Redaktören för den återkommer med en egen dikt i morgon.

Kvällens första dikt är skriven av Tove Meyer (1913-1972).


Du i min verden, av Tove Meyer
(ur Drømte dage, 1952.)

Du var en dag
i et strejf mod armen.
Da var det forår,
- og da kom varmen.

Som vindens bølger
i rugens rige
gled dine kys
mod min læbes flige.

Du var en ildstav,
en bronceskygge
metallisk spændt
i mit væsens lykke.

*

Da regn opløste
dit spår i mulden
da var det løvfald,
 - og da kom kulden.

Jeg så omkring mig
med angste blikke.
- Du i min verden?
Du var der ikke --


(strejf=rörelse, forår= vårtid, bølger=vågor, rugens=rågens, 
flige=flikar, kulden=kylan)

***

  Självklart fanns ett antal dikter av Inger Christensen med i antologin. Jag har valt en väldigt kort sådan.

Sommerkort liv, av Inger Christensen (1935-2009)
(ur Græs. Gyldendal, 1963)


Sommerkort liv
ensom frost i blomst
kærlighedens stjernetræ






***

  Jag avslutar med den begåvade Michael Strunge som lämnade oss alldeles för tidigt. Jag citerar  Alex författarlexikon.

   Michael Strunges diktning, konsekvent motsägelsefull, vildsint exalterad och visionär, med tydliga influenser av högmodernismens och surrealismens svalka parad med hettan från punken och 10-talets bildstormande -ismer, var starkt varierad och präglad av ett ständigt experimenterande.

Hjerter Dame, av Michael Strunge (1958-1986)
(ur Popsange - en moderne kærlighedsaffære : poesialbum. Valby : Borgen, cop. 1983)



Og du er mit hjerte denne vinter.
Varm og rund og Orange som solens tvilling
stråler du lydløst og højt i min himmel
og giver sneen en tone af ild.
Og du pumper lyset igennem min verden
glemte drømme folder sig ud
og flyver med vinger af stråler
løftet af den varme luft
dybt ind i himlen af is
- og regnen falder varm og lysende
over denne by i Gråt og støj.


(gråt=grått, støj=brus, oväsen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar