tisdag 9 december 2014

Nästan som SMS

Poesiskolan

I min genomgång av äldre läroböcker i svenska för högstadiet har vi kommit fram till bok nummer 2: Skriv lätt och ledigt! : högstadiet / Göran Ahlqvist. Bromma : Bonnier läromedel, 1992.

Den här boken gillar jag betydligt mer än "Svenska i sjuan" som jag skrev om 25 november.
Den har framför allt två förtjänster tycker jag, för det första exemplifierar den mycket väl poesins olika kännetecken och för det andra har den otroligt många [och roliga!] skrivövningar.

Vad är poesi?

Under rubriken listar bokens författare kännetecknen för poesi.

Poesi kan innehålla ...

1) strofindelning (verser)

Här tar boken upp en av Alice Tegnérs barnvisor, Dumbommar, som exempel.

2) förtätning (mycket sagt med få ord)


Boken använder Tage Danielssons kända dikt "Livet är kort" som exempel. Den är uppbyggd av endast förkortningar.

Livet är kort, av Tage Danielsson (1928-1985) 

BB
GB TV
IQ AB Ba BC C TV
FF LP EP UKV LSD
SSU RFSU TV
vpl OP
SKF LO ABF TV
SKF PR TCO DN TV
SKF VD SAF SvD TV
ATP KDS TV
GB TV
TV
TV
STOP

3) bildspråk

4) upprepningar (av ord och uttryck)

Förr och nu, av Emil Hagström (1907-1970)
(från Spelmans blomster. LT:s förlag, 1947.)

Allting var så litet och snällt och rart
då för tiden.
Allting har blivit så märkvärdigt stort och lett
nu för tiden.
Allting var så klokt och enkelt och uppenbart
då för tiden.
Allting har blivit så bråkigt och utan vett
nu för tiden.
Allting var ordnat och fint som i en liten ask
då för tiden.
Allting är idel farande vind och fåfänglighet
nu för tiden.
Och tiden är vriden och själv är jag likadan
nu för tiden.

5) slutrim (Hellsings exempel har rimschema a-a-b-b-b)

Gabriel Gräslök skriver så gräsligt
brevet han skrivit är inte läsligt.
Åh, vilket brev!
sa fröken, och rev
brevet som Gabriel Gräslök skrev.

(Gabriel Gräslök. Ur ABC / Lennart Hellsing, Poul Ströyer. Stockholm : Rabén & Sjögren, 1961.)

6) allitteration och assonans (samma inledande vokal)

7) rytm

Esike desike luntan tuntan
Simeli maka kuckeli kaka
Ärtan pärtan piff, paff, puff!

(i boken förekommer en annan avslutningsrad)
Atteli patteli pajs!

***

Bland den långa raden av skrivövningar som förekommer i boken, kommer här några exempel.

Musik & Lyrik: 
a) Ta fraser från en melodi och gör en egen dikt.
b) Sätt ny text till en känd melodi.
c) Rappa en egen text

"Alla barnen ...":
Skriv en alla barnen-vits. Den ska innehålla ett förnamn, vara skriven i dåtid, ha ett slutrim och ange ett undantag. Följande exempel var häpnadsväckande nog med i boken.

Alla barnen bankade mattor
utom Hektor
som bankade rektor

Lek med rytm och rim
a) skriv en hejaramsa att användas när ditt favoritlag spelar
b) skriv en räkneramsa
c) skriv en nonsensvers

Skriv en dikt ...
a) där de flesta ord börjar med samma ljud
b) där varje rad inled med något av orden: som, såsom eller liksom
c) med ord som låter som de betyder (onomatopoetiska ord)
ex. kråkan kraxar, pippin piper

Skriv en dikt på dialekt!

Skriv en tanka-dikt. 
En japansk Tanka är en dikt uppbyggd av trettioen stavelser formerade på fem rader, enligt schemat 5 - 7 - 5 - 7 - 7. De två sista raderna ska helst avvika från de tre tidigare. Exempel ur boken:

Skulle jag söka
upp dig själv eller vänta
tills du knackade?
Ännu tvehågsen föll jag
i sömn med dörren olåst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar