onsdag 24 december 2014

Alice Tegnérs sånghäften : 4

Julafton är barnens dag och då passar Alice Tegnérs sånghäften, "Sjung med oss, Mamma!, väl in. I det fjärde häftet framträder två klassiker med barnnamn i titlarna. Den ena visan är för övrigt min absoluta Tegnér-favorit och grunden till att jag älskar Maj månad. Men änglarna på omslaget hade jag gärna sluppit.


Illustration: Ottilia Adelborg (ur sjätte upplagan)

Sjung med oss, mamma! [Musiktryck]. 4, 18 små visor. Stockholm : Skoglund, 1897.

Innehåll:

 1) Lasse liten
(Text: Zacharias Topelius/Alice Tegnér, Musik: Alice Tegnér)

Visan bygger på en dikt av Zacharias Topelius (1818-1898) som ingår i en saga med samma titel, som utkom 1880 (Läsning för barn : del V ; Bonnier förlag).



Berättelsen handlar om en liten gosse som gör båtar av ärtskidor, skickar dem till olika världsdelar (representerade av platser nära hemstranden), följer efter med roddbåt, men glömmer årorna. Nukku Matti (John Blund) låter honom följa båtarna till olika delar av världen, men överallt finns sådant Lasse är rädd för, såsom valar, bufflar, tigrar och stekande sol. Till sist är de tillbaka hemma där Lasses mamma steker plättar. I sagan sjunger drömmarna visan Lasse liten för Lasse och Lasse vaknar, åter vid hemstranden.
Källor: Wikipedia och Svenska litteratursällskapet i Finland

Originaldikten har fem verser. Alice Tegnér tonsatte verserna 1,2 och 5 och gjorde smärre förändringar av texten.

Världen är så stor, så stor,
Lasse, Lasse liten,
större än du nånsin tror,
Lasse, Lasse liten.

Där är varmt, och där är kallt,
Lasse, Lasse liten,
men Gud råder öfverallt,
Lasse, Lasse liten.

Långt det är från öst till väst,
Lasse, Lasse liten,
borta bra, men hemma bäst,
Lasse, Lasse liten.

***

14) Majas visa
(Text & Musik: Alice Tegnér)

Min favoritvisas bakgrund har varit höljd i dunkel för mig fram tills jag lånade den nyutkomna boken "Alice Tegnér : biografi, dagböcker, brev" [sammanställda av Tomas Brundin], i måndags. I den går att läsa att visorna till det fjärde häftet arbetades fram under sommarvistelsen på Gotland, 1897. Textkorrekturen skickades till förläggaren Fredrik Skoglund den 6 augusti. 
I ett brev till väninnan Disa Beijer beskriver Alice hur hon en morgon i Visby komponerade När lillan kom till jorden: "Då vaknade jag så utsöfd 6.40 och satte mig ner och dikta 'Vårbarnets visa'." I ett senare brev till sin mamma skriver hon att maken Jakob inte gillade visan, men att svågern Esaias Tegnér den yngre (som var hennes korrekturläsare) hade kommenterat: "Hvarför ej den lilla intagande Maj-visan skulle få vara med, kan jag rakt inte begripa, den är i alla hänseende så bra."
I recensionen i Lunds Dagblad 24/12!! 1897 fick det fjärde häftet blandad kritik, men två av visorna och de två danslekarna gillades. De två visorna var "Lasse liten" och "Majas visa". Min åsikt om häftet var alltså densamma som recensentens för 117 år sedan. Coolt!

När lillan kom till jorden,
det var i Maj, när göken gol,
sa Mamma att det lyste
af vårgrönt och af sol.

Sjön glittrade som silfver,
och körsbärsträdet stod i blom,
Elsa Beskows illustration
Hjelm Förlag

och svalan kvick och munter
just hit med våren kom.

Gullvifvans plym sågs vaja,
bofinken slog så glada slag,
då blef jag döpt till Maja,
ty lillan, det var jag.

Och därför, säger Mamma,
så är jag nästan alltid glad,
jag tycker hela lifvet
är som en solskensdag.

Övriga visor i Sjung med oss, mamma!, 4 : 1897

 2) Dansvisa (Upp med seglen, nu ha vi vind ...)
 3) Tummeliten
 4) Bromsarna de brumma
 5) Småjäntorna (Småjäntorna stå i dörren, vill så gärna dansa ...)
 6) "Lille julafton"
 7) Fröken Källa
 8) Spränga kloster (danslek)
 9) Ute blåser sommarvind
10) Ur "Lille Viggs julafton"
11) Årstiderna (danslek)
12) Hvad gossarna vilja bli
13) Hvad flickorna vilja bli

15) Fritjof och Ingeborg
16) Rings drapa (Sorgmarsch)
17) Juldagsmorgonen (Si, jag bådar eder stod glädje ...)
18) Påskdagsmorgonen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar