fredag 26 december 2014

Adjö, min tomtevän!

Bloggens tredje alfabet satte lukt- och smaksinnena på prov. Vi bjöds på kalla desserter och uppvärmda suffléer. Vi drack eggnog, glühwein och julöl. Några exotiska frukter letade sig in på menyn och gjorde sällskap med tomtens gröt.

Jag lärde mig äntligen vad kanelbullar heter på engelska och vad Yule log är för sorts bakverk. Jag lyckades stava Gordon Ramsay's efternamn fel, två gånger om.

Jag fick med fyra nobelpristagare bland upphovsmännen, och måste säga att Seamus Heaney's ostrondikt är en riktig höjdare. Jag gillade alla smakerna i Mona Van Duyn's dikt "In the cold kingdom".

Jag förvånades över att vissa maträtter var av yngre datum än jag hade förväntat mig, medan andra hade oväntat lång historia inom det svenska språket (ex. plumpudding sedan 1765). 

Nu dukar jag av bordet och förbereder ett nytt alfabet. Det går till "väders", 24 januari. 

Britt G. Hallqvist sopar upp resterna i sin dikt "Tjugondedag Knut" (ur Dikter och rim i juletid / illustrationer: Ilon Wikland. Stockholm : Bromberg, 2002.).

Barr, barr och stearindropp
- det enda som är kvar
av gran och bloss och fest hos oss
i julens glada dar.



Jag trampar på ett nötskal,
jag letar efter knäck,
men allt är slut, för det är Knut,
och nu ska skräpet väck!

Adjö, min granna stjärna,
adjö, min tomtevän!
Adjö min bock - till nästa jul
vi träffas väl igen!


*

Hela alfabetet kommer här:

Julkökets alfabet Upphovsman
Aladåb Carl Axling & Jörgen Westerlund
Baked Alaska Hoa Nguyen
Cinnamon Kiki Petrosino
Dadlar Eva-Stina Byggmästar 
Eggnog Okänd upphovsman
Fudge Mona Van Duyn
Glühwein Stefan Pölt
Hasselnötter Göran Printz-Påhlson
Ingefära Elias Sehlstedt 
Janssons frestelse Athena Farrokhzad
Knäck Anders Falk
Lussekatt Eva Langrath
Mandel Pär Lagerkvist
Nougat Victor Hernandez Cruz
Oyster/Ostron Seamus Heaney
Plum pudding Henry Lawson
Quince Simon Curtis
Risgrynsgröt Thomas Eriksson
Sufflé Julia Wendell
Terrin Verner von Heidenstam
Ugli Aazam Yaqoob
Vanilla/Vanilj Dahlia Ravikovitch
Waldorfsallad Cole Porter
Lax August Strindberg
Yule log Lord Alfred Tennyson 
Zabaglione John Dos Passos
Ål Gabriel Jönsson
Älglever Dan Andersson
Öl Erik Axel Karlfeldt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar