söndag 28 december 2014

Marias måltid

Jag hade tänkt mig en sista söndagsmeny, kanske en nyårssupé. Men jag hittade inga dikter som tilltalade mig. I stället låter jag ett bildspel sammanflätas med Maria Wines underbara dikt "Måltid".

Därefter återstår det tre dagar av 2014.

29/12: 
Sista avsnittet om Alice Tegnérs sånghäften.
Diktarkeologen hittar samband mellan bloggaren och Johannes Edfelts dotter.

30/12:
Bloggåret summeras.
Årets Fröding
Årets fågel
Årets ingrediens
Årets poet
Årets metafor
Årets dikt

Nyårsafton:
Bloggaren avger sina nyårslöften och siar om framtiden.
Årets sista dikt, ett alternativ till Tennysons Nyårsklocka, utgör bloggens tvåhundrade inlägg.

***

Måltid, av Maria Wine (1912-2003)
(ur Vredens och kärlekens hand. Stockholm : Bonnier, 1973.)

Får jag bjuda på en måltid?

Först
gryningsblå soppa kokt på violer



Sen
upptinade fotspår efter ett rådjur
och en sallad gjord på snödroppshuvuden

Till dessert
en månskiva gul som honung
och len i smaken som en melon









Vinet?
Naturligtvis
samma vin till alla rätter:
en nyss frigiven källas
vattenglädje.


Springkällan i Rättvik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar