måndag 22 augusti 2016

Ord som skiljs (av parenteser)

  Under de kommande sju måndagarna kommer jag att spinna trådar mellan olika skiljetecken (/skrivtecken) och poesi. Det kommer att bli HashtagPoetry, "kolon-dikter" och asterisker. Men jag börjar med det skiljetecken som lämpar sig minst för poesigenren (eller?), nämligen parentesen.


***

  Så här beskriver Nationalencyklopedin parentesens funktion:
  kortare textavsnitt som är avskilt från den övriga texten med parentestecken (eller tankstreck), eftersom det utgör ett inskott eller tillägg el. ngt annat som i viss mån faller utanför huvudtextens tema: i avtalstexter kan ~erna ibland vara nästan lika viktiga som den övriga texten

*

  Och så här berättar prefix.nu hur själva utförandet bör gå till:
  Parentes används oftast för att markera ett ord eller oftare textstycke som anses mindre viktigt än övriga texten (som då ändå väljs att nämnas för fullständighetens skull). Används en parentes inuti en mening ska punkten alltid sättas efter parentesen. Skulle däremot hela meningen utgöras av en parentes ska punkten sättas innanför. Parentesen ska heller inte föregås av ett komma, däremot kan en parentes med fördel efterföljs av ett komma.

***

  En författare som verkar helt betagen av att använda skiljetecken i sina alster är Agneta Enckell. Hennes tre senaste diktsamlingar innehåller allihopa parenteser i titlarna. En av dem innehåller till och med en hakparentes, anteckningar [intill ett nordligt innanhav].
  Trots att jag inte är så förtjust i användningen av parenteser i dikter så anser jag att Agneta Enckell lyckas rätt väl i ovanstående bok, även om hon bryter mot utförandet som beskrevs tidigare. Här kommer två rätt olika exempel.

(Ur Anteckningar : [intill ett nordligt innanhav] : (2005-2008) : dikter, av Agneta Enckell. Helsingfors : Söderström, 2010.)

(just det hur havet kommer in, med vilken fart. (och massivt, solbelyst). så det svindlar. (när man ser mer av det, på avstånd.) och så när allting bara stillnat. hur den inkomna tången luktar, av ruttet, (massivt.) där går man mitt i lukten. letar fossiler. (med egenartade mönster) som ersätter dom ord man inte hittar. går längre bort, och längre - )


*

så enkelt minnet enskilt ännu
oformulerat. en bild (flickan mitt på golvet, sitter på en potta)
en doft (av kiss, stiger ur pottan, som är av keramik)
ett ljud (hur löven prasslar i en lönn, genomdriven av en nattbris)
ett ljus (det svartblå, växande, mellan löven)



en stund av stillhet, den trygga andningen, just denna stund, omgiven av vithet



varför blev det till ett minne?


***

  I hennes senaste bok spelare inte parentesen en lika central roll, men den förekommer. I följande exempel används den nästan som en uppräkning av händelser eller förlopp. Uppräkningar av något slag kan, och kanske bör, utföras inom parentes.


(Ur Inte ett ord (jag är naken) : dikter, av Agneta Enckell. Helsingfors : Schildts & Söderströms ; 2014.)

i det underjordiska

"det är som i en dröm"

vore jag naken

(jag skriver om
morgnarna, jag
skriver inte om
silverskymningen,
nämner bara
hur den igår lyste
silvervit
över floden, som
om det vita ljuset
flödade ur
lövlösa plataner)

vore jag naken
gick jag inte ut
om det inte regnat
för att se floden
strömma


***

  En annan högaktuell debutant som använder sig av parenteser är Jenny Kalliokulju i sin skapelseberättelse Rodinia. Boken tar upp, bland mycket annat, sex av de superkontinenter som förekommit under jordens levnad. Den sjätte kallas just Rodinia.



  I boken visar hon återkommande prov på hur man kan använda parenteser, och hon gör det med god språklig precision.

(Ur Rodinia av Jenny Kaliokulju. CLP Works, 2016.)

innan er
slog eldarna ur min mun
mitt inuti mig
jäste trögflytande substanser
geologiska ledtrådar
härdade ytan,
kallas Mor?
stadier av planetarisk evolution
(slår bort förekomsten av sårskorpa)
slakten som följde,
kallas inbördeskrig
rabblar glömda namnen högt

sade: jag är inte vacker,
min hunger smakar havet
men redan i tidiga tonåren,
också jag ska drabbas av flödets ordning
ord som skiljer
stoppar inte handen
som tränger
mellan mina öppna knän
och likt det första materialet,
du kom till mig
genom anhopning och klyvning
sen vår i snö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar