söndag 21 augusti 2016

Önsketips från barnen

  Kvantitativt har året varit suveränt för barnpoesiutgivningen. Jag borde nog ha planerat för barnboksinlägg hela vägen fram till jul. Nu blir det fyra nya boktips, varav den första faktiskt står bland fackböckerna.

***


  Under läsåret 2014/2015 anordnade Författarskolan ett poesiprojekt på Wasaskolan i Södertälje, där elever i årskurs 4-6 fick möjligheten att delta i en poesiverkstad. Ansvarig för projektet var läraren Mikhael Mikalides. Resultatet blev en bok och i den kan man på ett bra och enkelt vis lära sig mer om vad lyrik och poesi är. Eleverna har också bidragit med åtskilliga dikter till boken.


(Ur Konsten att skriva dikter : En handbok för nybörjare / red. Mikhael Mikalides ; [fotograf: Olof Näslund]. Huddinge : Prinsen och Prinsessan, 2015.)

Jag vill kunna
vara
tycka
älska
vad jag vill
utan att
vara rädd
att någon
skrattar åt mig

                               - Elisa (11 år)

***


  Dagens bästa: en finstämd bilderbok, uppbyggd kring tretton aforismer, komponerade av Giovanna Zoboli. Bilderna är gjorda av Simona Mulazzani. Originalet är på italienska och översättningen är gjord av Ida Andersen. 

  Publisers weekly beskrev den engelska versionen på det här sättet:
  "This simple, graceful, and even majestic meditation reflects on the beauty and strength of familiar animals. . . . With poetic language and paintings that carry something close to the impact of icons, Zoboli and Mulazzani offer an attitude of reverence for the natural world."

  Och så två exempel från boken.

Jag önskar, jag hade ... björnens glupande hunger i äppelträdgården.

Jag önskar, jag hade ... elefantens enorma öron som förstår allt himlen säger.

(Ur Jag önskar jag hade ... / Giovanna Zoboli, Simona Mulazzani ; översättning: Ida Andersen. Stockholm : Urax, 2015.)

***

  Kvällens tredje bok är en antologi med bidrag från 32 författare och illustratörer. Projektledare och förläggare av boken är Torsten Larsson. Bokens texter är ganska ojämna medan bilderna är trevliga och uttrycksfulla. Vänskapsbanden märks tydligast i den här dikten vars illustration även kan beskådas på bokomslaget.


(Ur Ramsiga tramsor om vänskap : den ramsigaste bok som finns med tramsor du minns / av 32 författare och illustratöre.)

Ingen vän är den andre lik
En kan va mager som en spik
Någon är stor som ett trevåningshus
Nån tycker bäst om att göra bus
Vissa är gamla
andra är unga
Vissa vill läsa
andra vill sjunga
En vän är rosa
en annan är brun
En vän är liten
och täckt utav dun
Någon har hår som faller i vågor
med ett humör som är eld och lågor
En vän älskar att rita och måla
En annan älskar att sjunga och skråla
Ingen vän är den andre lik
Varje vänskap är unik


(Text: Micaela Annas. Bild: Bettina Johansson.)

***

  För tre år sedan gav Lena Sjöberg ut den fabulösa och underbara Cirkusloppor på luffen. Den ligger högt upp på min lista över bilderboksfavoriter. Helt nyligen kom hon ut med boken Under ett rabarberblad, som uppmärksammats långt innan den fanns i handeln. Kanske för att Lena ska vara med vid Bok- och biblioteksmässan i Göteborg och prata barnpoesi.
  Jag måste tyvärr säga att den nya boken inte håller samma höga nivå som Cirkusloppor på luffen (Rabén & Sjögren, 2013) och Tänk om (Rabén & Sjögren, 2014). Texterna hade dessutom behövt ytterligare korrekturläsning. Det förekommer en del onödiga små fel (även om kanske inte alla läsare störs av accenten i ordet syren).

Titeldikten är en av de bättre i boken.

Under ett rabarberblad, av Lena Sjöberg
(Ur 
Under ett rabarberblad : verser för människor och djur. Stockholm : Rabén & Sjögren, 2016.)


Under ett rabarberblad
ska jag sitta hela dagen.
Munnen röd av smultron,
knäna tätt mot magen.

Det viskar svagt i björkens löv,
det tisslar och det tasslar.
Men ingen ser och ingen hör
hur rabarberbladen prasslar.

Nu ropar de från huset.
De undrar var jag är.
Och undra får de gärna
och leta här och där.

Sen när de letat färdigt
och tittat överallt,
har solen börjat blekna
och det har blivit kallt.

Ett sista sus från björken
och sen så är det natt.
Och mörkt och hiskligt ensamt
och tyst i min rabatt.

Då ser jag plötsligt pappa
med en termos varm choklad
som puttas in med varsam hand
under mitt rabarberblad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar