lördag 27 augusti 2016

Books jumping and thoughts coming

  För tredje veckan i rad blir det fyra barnbokstips i lördagsbloggen. Jag kan konstatera att de engelskspråkiga författarna har fått upp ångan och tagit upp jakten på Blue (a.k.a. Fågel Blå), bloggens pris för Årets barnpoesi. Det blir bl.a. en söt antologi, en märklig bok med konkret-poesi (älskad av min dotter) och en brittisk debutantbok för lite äldre barn.

***

  Jag har tidigare omnämnt Sylvia Vardell som en viktig aktör för barnpoesisamlingar. I kväll lyfter jag fram en manlig dito. Lee Bennett Hopkins (f. 1938) har gett ut så många antologier för barn att det krävs scrollning hos Wikipedia. Den första publicerades redan 1969 med titeln, I Think I Saw a Snail: Young Poems for City Seasons
  I den senaste, Jumping off library shelves, finns bidrag från flera av USA:s prominenta barnboksförfattare: Jane Yolen, J. Patrick Lewis, Deborah Ruddell, m.fl.
  Även X.J. Kennedy (han fyllde 87 i söndags) har ett bidrag med i boken.


***

I'd like a story, by X.J. Kennedy
(from Jumping off library shelves : a book of poems. Honesdale, Pennsylvania : WordSong, an imprint of Highlights, 2015.)

I'd like a story of
Ghosts on gusty nights,
Wild island ponies galloping
With manes that wave like kites,
A book that knows the lowdown
On what to feed giraffes,
A book of nutty nonsense
That's nothing much - just laughs -

A book to read to find out
How basketball stars shoot,
Why dinosaurs all died out,
What do computers compute,
Which sail a mizzen sails is,
Can Martians really be,
How heavy a blue whale is,
Weighed side by side with me -

A book to curl in bed with,
To browse in by a brook -
Anytime! 

                         Anyplace!
I'd like a book!


***

  Nästa bok blir kvällens enda besvikelse. Den beskriver i korta fraser kaninernas "vardag". Idén är inte helt olik Jag önskar, jag hade av Giovanna Zoboli som jag skrev om för en vecka sedan. Men utförandet håller inte alls, vilket förvånar mig eftersom författaren är Douglas Florian, en av barnboksförfattarna som finns med i Poetry Foundations databas. Ett exempel bjuder jag er . . .

There's chewing a carrot and biting a beet.
And when there is music, there's thumping your feet.



(From The wonderful habits of rabbits, by Douglas Florian. New York, New York : Little Bee Books, 2016.)

***


  Så kommer vi till boken som är lika mycket figurativ poesi som den är finurlig versfantasi. Boken heter Wet cement : a mix of concrete poems och är skriven samt illustrerad av konstnären Bob Raczka. Efter att jag själv hade bläddrat igenom boken lite snabbt så gav jag den till dottern för att se vad hon tyckte, och hennes reaktion kommer jag aldrig att glömma. För henne var de här "ordbilderna" inget konstigt alls. Två av dem som jag hade svårt att förstå såg hon direkt vad de föreställde. Jag tror att jag snart måste presentera henne för riktiga konstnärer.


  Vi är helt oense om vilka figurer/verser som är våra favoriter i boken. En av de bilder jag inte hajade direkt föreställer istappar. Hur min sexåriga dotter begrep det utan att kunna engelska är en gåta. Den bilden är en av hennes favoriter i boken.
  Ryan gillar en annan. Den föreställer ord som faller likt dominobrickor mot varandra.

  Jag har väl snarare hängt upp mig på ordmakeriet och utifrån det hantverket har jag valt nedanstående vers som min favorit. I boken är orden formade som en klädhängare, förstås!

I hang out in blue jeans and comfy old shirts.
I hang out in blouses and long frilly skirts.
I hang out in sport coats and sweaters and shawls.
I even hang out with no clothes on at all!


(From Wet cement : a mix of concrete poems, by Bob Raczka. New York : Roaring Brook Press, 2016.)

***

  Som om inte det var nog så har jag även följt med på Matt Goodfellows fantasifulla resa. Hans bok Carry me away vänder sig till något äldre barn. Jag är faktiskt lite sur på juryn som väljer ut kandidaterna till CLPE Children's Poetry Award, det enda barnpoesi-priset i Storbritannien. De nominerade Roger McGoughs ganska svaga bok "Poetry Pie" men inte Matt Goodfellows "Carry me away". Båda böckerna vänder sig till barn i åldrarna 10-13 år. Ibland tycks man ha en fördel av att vara ett känt namn. Priset delades sedermera mellan Michael Rosens "A great big cuddle" (omskriven i bloggen) och Sarah Crossans "One" (som jag kommer att skriva om nästa lördag).
  Ur Matt Goodfellows bok hämtar jag ett "tanke-moln".


Thought cloud, by Matt Goodfellow
(from Carry me away. Kibworth Beauchamp : Matador, 2016.)

Throw a rope 'round a cloud,
heave it on down -
what might be found inside?

a fallen angel's wing
postcards from the wind
a torn red kite
pieces of the night

an air-hostess's nail
frozen vapour trails
a pterodactyl tooth
a parachute's whoosh

a solid silver harp
one dark star
a lock of moon-white hair
and
a pilot's last prayer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar