lördag 6 augusti 2016

Matnöjen med spagetti och sockervadd

  Nypremiär av barnpoesi i bloggen. Det blir ytterligare (minst) tio inlägg under hösten. Det enda som skiljer från vårterminen är veckodagen. Nu är det lördagar som gäller.
  Jag inleder med en väldigt obehaglig ABC-bok (ej småbarnstillåten). Sedan blir det ett nykläckt partnerskap, Ulf Stark/Lotta Geffenblad. Men den verkliga (åk-) attraktionen spar jag till sist. Nöjet är helt på min sida.


***

  Charlotta Björnulfsson har gett ut två mycket bra böcker för mellanstadiet, Svartkonst för opiercade (2013) gillade jag skarpt, och året efter kom uppföljaren i serien, Dug eller dö
  Nu har hon gett sig i kast med ett projekt som nog borde ha blivit kvar i chiffonjén. Hon har skrivit och illustrerat en makaber ABC-bok i vilken 28 barn råkar illa ut. Jag testade boken på min nioårige son, utan att sexåringen var i närheten. Han är väldigt klok, min Ryan, för han sa: "Den här boken får Nicole inte titta i". 

  Jag har gömt boken högst upp på en bokhylla, och där får den stanna tills det växer mossa på den. Två verser ur den bjuder jag er, sen glömmer vi den.

Alla äter god spenat
utom Olle som svalt sitt fat.

Alla barnen hoppar längd
utom Per som blivit sprängd.


(Ur Sommarlovet, av Charlotta Björnulfsson. Stockholm : Karneval, 2016.)

***

  Två andra etablerade författare har funnit varandra under Berghs förlagstak. Illustratören Lotta Geffenblad (upphovskvinna till kaninerna Prick & Fläck) har tillsammans med välkände Ulf Stark skapat bilderbokskaraktären Elmer. Det är tänkt att det ska bli en serie böcker om Elmer. 


  I första boken är Elmer en mycket skicklig kock och hans restaurang drar till sig massor av gäster. Men Elmer gör även en social insats för hungrande hemlösa. Boken avslutas med att Elmer räddar en kungamiddag från total katastrof.

  Det här samarbetet hade jag sett fram emot under lång tid. När jag nu har sett vad första boken bjuder på, så är mitt smaksinne en aning oberört. Det är liksom tre historier i en bok. Vad kul det hade varit om historien byggts upp kring kungamiddagen, enbart.

(Ur Elmer Kock, av Ulf Stark [text] och Lotta Geffenblad [bilder]. Stockholm : Bergh, 2016.)

Han vispar för fullt och gräddar i ugn
och säger till kungen: "Du kan vara lugn.
Jag gör en tårta av allt som är kvar."
Efter en kvart så är Elmer klar.

Och som det njuts - mums filibabba:
av prinskorvar, ägg, spagetti och krabba.
Prinsessan lyser som ett tomtebloss.
"Det gjorde du bra, du räddade oss!"

Nu klirrar kungen med sin silversked:
"Tack vare Elmer kan vi äta i fred.
Vill du bli kock på mitt kungliga slott?"
Men "nej" säger Elmer. Han har för brått.


***

  Mitt bästa tips gäller en bok som i stort sett är helt prickfri, eller förresten det var nog helt fel ordval (varför förstår ni snart). 


  Trolläventyret i nöjesparken, av Elisabet Österlund och med illustrationer av Karin Holmström, fullständigt älskas av mina barn. Min första tanke var att boken sponsrats av Lisebergs nöjesanläggning. Även om så är fallet så är boken suverän.
  Den handlar om Lise, ett troll som bor på ett berg i en park med tusen ljus. Hon får besök av sina kusiner från Borås och de hittar på allt möjligt under en veckas tid. Och det är en av de pedagogiska poängerna med boken, att den ger barnen en möjlighet att lära sig veckodagarna.

Onsdag - Kvalmigt hela da'n.
Åskmoln bildas över stan.
Från en hängränna på taket
ser de blixten och hör braket.
Regnet forsar fram med fart
tills det strax har regnat klart.
Då tar Lise fram ett blad,
åker BlomRide nöjd och glad.
Tjuter högt när hon blir våt
i sin gula blomsterbåt.


  Den andra poängen missade jag först. Det gjorde inte mina barn. De fattade direkt: att man på varje uppslag skulle leta efter nyckelpigan Prickolina som gömmer sig i bilderna. Ryan och Nicole tävlade om vem som först kunde hitta den prickiga insekten. Jag tror aldrig att godnattstunden varit så högaktivt fokuserad någon gång.

  Boken är fjärde delen om Trollskogen. Det måste bli flera!! Till boken hör också trollsånger, en till varje bild. De kan man lyssna på via internetsidan www.trollsånger.se.

(Ur Trolläventyret i nöjesparken / [text:] Elisabet Österlund & [illustrationer:] Karin Holmström. Lerum : Idus förlag, 2016.)

Torsdag - blir det klibb och kladd,
när de hittar sockervadd.
Trollen gör en grotta i den.
Smaskar gör de hela tiden.
Åh, vad mysig grottan är.
Varm och mjuk och god och skär.

Men sen fastnar allt på kroppen,
ifrån fötterna till knoppen.
Händer, munnar, svansar, knän
tvättas av i en fontän.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar