fredag 12 augusti 2016

Ända in i (Hälsinge-) hamboland

  Musikfredagarna är tillbaka och nu är det tänkt att vi ska dansa med den hela vägen till oktober. Jag har valt ut nio danser och kommer att presentera intressanta och representativa låtar i respektive avsnitt. Vi börjar svenskt, med hambo. Så upp och haffa en partner!

Foto från http://halsingehambon.com/

***

  Hambo, folklig pardans i 3/4-takt, besläktad med polskan. I dansen upprepas tre motiv: benpendling, promenadsteg och omdansning. Hambons historia är omstridd. Tidigare forskning försökte finna ett samband med Hanebo socken i Hälsingland, men numera anser man att dansen ursprungligen är en svensk variant av modedansen polka-mazurka. Dansen blev populär omkring förra sekelskiftet, då man även började komponera speciella hambo-melodier.

  Hambopolka är ett folkligt namn på en variant av hambo som främst förekommer i Mälardalen. Den kallas även tvåstegshambo och kännetecknas av att den dansas snabbt och jämnt. Källa: NE

  Vet ni förresten att Stikkan Anderssons första publicerade låt var en hambo? Nämligen den som följer här, och efter texten får ni ett Youtube-klipp med högt musikhistoriskt värde.

Tivedshambo
(Text & Musik: Stikkan Andersson)

Vi skriver lördagskväll 
och tivedsflickan säll 
har vandrat ut från mörka skogen 
åt alla hörn och håll 
det gått som en paroll: 
På lördag är det dans på logen 
och med en tacksam smäll 
att det är lördagskväll 
slår kolaren igen sin koja 
för när som det är dans 
i trakten någonstans 
då vill han vara med och skoja

Där vi i skog och dal 

sällan skådar kvinnlig fägring 
där uti kojan sval 
hambo låter som en hägring 
men nu vi chansen har 
att få minnen med tillbaka 
bra att ha vid långa gråa dar 
som tröst för det vi får försaka

Hör raska klackar slår 

när tivedshambo går. 
Har Fridas Verner blivit galen 
här sprätter tivedsbor 
i hambodansens klor, 
och Verner jagar landsfiskalen 
jag blir det gräl och kiv 
så avgörs det med kniv 
för här är rena Vilda Västern 
till vardag och till fest 
är rapesnuset bäst. 
Kom hit så bär vi bort orkestern

Kvinnor, vin och sång, 

vi slåss på samma gång 
och river sönder våra kläder 
och har man inga kvar 
man går med rumpan bar 
och tror på fortsatt vackert väder 
vi kastar inte pil, 
vi har en annan stil 
som mera lutar åt det vilda 
jag har väl ändå rätt 
att slåss på min biljett 
när dom ger ögonkast åt Hilda

Då kan det hända att 

tivedsblodet svallar över 
då åker rock och hatt 
utifall ni stryk behöver 
Vana vid släp och slit 
kojarliv och tivedskogar 
står vårt mod och våran fasta lit 
till styrkan och till våra knogar

Hör raska klackar slår 

när tivedshambo går. 
Har Fridas Verner blivit galen 
här sprätter tivedsbor 
i hambodansens klor, 
och Verner jagar landsfiskalen 
jag blir det gräl och kiv 
så avgörs det med kniv 
för här är rena Vilda Västern 
till vardag och till fest 
är rapesnuset bäst. 
Kom hit så bär vi bort orkestern



***

  Mona Wessman slog igenom tillsammans med Nina Lizell och Claes-Göran Hederström i TV-programmet Minishow som sändes på pingstafton 1967.
  Hennes definitiva genombrott som grammofonartist kom med Gå och göm dig, Åke Tråk som hon tävlade med i Melodifestivalen 1968. Samma år turnerade hon i Sveriges folkparker tillsammans med Nina Lizell och Claes-Göran Hederström. Sven Lindahl skrev "Hambostinta i kort-kort", som också blev en stor skivsuccé för Mona Wessman. Källa: Wikipedia

  [Stinta - Historiskt sedan 1669; sv. dial. stinta; ev. besl. med fornsv. stunter 'kort; liten']

  Jag har inte fått tag i texten till "Hambostinta i kort-kort", låten som är jämngammal med mig. Men väl ett ljudklipp.


***

  Hårgadansen, i Sverige ofta benämningen på en sägentyp som särskilt förknippats med Hårgaberget i Hälsingland. Den handlar om ungdomar som antingen vanhelgar en böndag med att dansa eller dansar på kyrkogården under högmässan. En främling – djävulen – kommer och börjar spela dansmusik för dem, och han upphör inte att spela, och de kan inte sluta dansa, förrän de slitit ut både fötter, ben och bål, så att till sist bara huvudskallarna dansar vidare och nöter en djup ring i berget. Denna sägen återfinns redan i medeltida uppbyggelseböcker, och den kan mycket väl ha fått sin spridning i Mellansverige via predikstolarna. Sägnen var i Tyskland känd i flera versioner på 1000- och 1100-talen och förknippas där särskilt med kyrkan i Kölbigk, fem mil söder om Magdeburg. Källa: NE

*


  Hårgalåten (även Horgalåten) är en svensk folkmelodi från Hårga, vilken sägs ha uppstått ur Hårgasägnen. Till melodin dansas vanligen hambo, vilket tidigare kallades för horgadansenDet finns flera texter till melodin, men de flesta bygger på den gamla Hårgasägnen. Källa: Wikipedia

  Följande sångtext är författad av Eva Lidén. Fler versioner hittar ni i den avslutande spellistan.

Horgalåten, framförd av Helen Sjöholm
(Text: Eva Lidén)

Hör hur det sjunger ibland träden
ljus men vemodsfull är sommarens lätta vind
Ja, se hur den dansar över säden
och smeker flickans bruna kind

Solen och vindar moln förjagar

livet växlar fort som sommardagar gör
Och ömsom du ler och ömsom klagar
men lyss till toner som behagar

Solskensglitter, fågelglitter

Alltfylld är livet med behag
Livet leker, lockar smeker
på denna ljuva sommardag

En dag är sorgen här kanhända

löven faller av och sången tonar bort
Ja, lyckan är flyktig som en slända
Och sommarglädjen varar alltför kort

Sol och vindar moln förjagar

livet växlar som sommardagar
Ömsom ler du och ömsom klagar
men lyss till toner som behagar

Hör hur det sjunger ibland träden

ljus men vemodsfull är sommarens lätta vind
Ja, se hur den dansar över säden
och smeker flickans bruna kind

Gröna gläntor, glada jäntor

kom lilla vän och ta min hand
Vi ska vandra med varandra
långt in i ljusa vägars land

Sorgen kan aldrig helt oss fånga

höstens gula löv kan aldrig tårar bli
Ja, lyckan kan fly på vägar många
och hjärtat har sin sommarmelodi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar