söndag 8 mars 2015

Ny tideräkning

  Årets tio första veckor har passerat. Hyllningståget för kvinnorna och deras texter har nått sin vändstation. Jag har tagit fram sextanten för att kunna lotsa er vidare under veckorna 11-20.


Måndagarna - kommer att ägnas åt världshaven, men varvas med inlägg om blommor.

Tisdagarna - får barnpoesin sällskap av korta dikter (Haiku, Tanka, femradingar, Tweet poems, etc.).

Onsdagar - blir det "Poetry Postcards" och Poesifestivaler.

Torsdagar - håller Utblicken utkik över det senaste i poesivärlden.

Fredagar - Musikfredagen får ett litet annat innehåll med fokus på enskilda instrument. Premiärinlägget 13 mars ägnas åt klarinetten.

Lördagar - Väderalfabetet avslutas i vecka 12. Därefter finns det fem hittills oplanerade lördagar, innan jag inleder en genomgång av det kvinnliga poesilandslaget i vecka 18. Vem tror ni att jag har utsett till förbundskapten?

Söndagar - Jag har fått en helt lysande idé (inspirerad av Pia Juuls "Radioteater" och huvudkaraktärens olika åldrar). Jag kommer att välja ut tre olika dikter av samma poet, en när poeten var i tjugoårsåldern, en från åldern 40+ och slutligen en dikt som publicerats efter poetens 60-årsdag. Det ska bli riktigt kul. Jag tänker börja med Kristina Lugn. Men jag har ingen rubrik för detta projekt, än. Men det kan bli en långkörare under söndagarna framöver.

***

  Kanske undrar ni hur det går med PSTC 2015. Det går alldeles utmärkt. Jag håller på att välja ut bidragen. Det står redan klart att det blir texter från samtliga kontinenter, den här gången. Jag har gått lite mer metodiskt tillväga, och satt upp några riktlinjer.

1) Dikterna är hämtade från antologier publicerade efter 1984.

2) Poeten får inte ha avlidit före 1985. Alltså inga bidrag från 1800-talet.

3) Minst en kvinna ska ingå i respektive fyramanna-lag.

I dagsläget har jag valt ut dikter/lag från Asien. Totalt räknar jag med att det blir 36 lag, alltså något färre lag än förra året. 

Om du är intresserad av att läsa världspoesi under 6 eller 12 veckor och ge ett omdöme i form av sifferbetyg, så kan du bli medbedömare i "kvalet". Det blir enbart texter på engelska och svenska. 
Skriv gärna en rad till bookrooka1@gmail.com och anmäl ditt intresse, ange namn och e-postadress.

Instruktioner för bedömningen får du senare. Preliminär start för inläsning och bedömning, måndag 23 mars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar