tisdag 10 mars 2015

I natt nynnar vi nattvers

  Sedan förra inlägget om barnpoesi har jag insett att det faktiskt finns en antologi med nordiska dikter för barn. Så i kväll får den stå i fokus.

Det har kommit en komet : nordiska dikter för barn
Stockholm : Eriksson & Lindgren, 2003

  Antologin innehåller dikter skrivna av tio olika nordiska författare. Grannländernas bidrag har tolkats till svenska av Lennart Hellsing. De andra språken förekommer i boken genom att en originaldikt från varje författare publiceras. De svenska författarna som ingår är Lotta Olsson [Anderberg] och Barbro Lindgren, våra "toppforwards". Jag har valt tre andra författares bidrag till bloggen.

*

Våren, av Hannele Huovi (f. 1949)
(från Det har kommit en komet. Stockholm : Eriksson & Lindgren, 2003.)

Mosippa. Foto: Lars-Åke Janzon
I backsluttningen vilar
en mosippa med ylletröja på:Blombladen blir dina kinder
på kinderna växer gräsfjun
gräsfjunen blir till dun
dunen blir ett bo för vinden
av vinden får du andas
och när du andas växer ljus
av ljuset får du läppar och ett leende
ur leendet växer en stjärnhimmel
stjärnhimlen blir dina ögon
ögonen blir en blåblå sjö
ur sjön växer vågfingrar
ur vågfingrarna växer en varm backe
I backsluttningen vilar en mosippa.


***

  Överlag är boken ganska bra tycker jag, även om dikterna har för mycket ordlek i sig. Ren barnpoesi är det fortfarande bara engelsmännen som behärskar. Penseldragen som illustratörerna bidrar med håller däremot mycket hög klass.
Min favoritdikt i samlingen innehåller en snygg allitteration på bokstaven N.

I natt, av Hanne Kvist (f. 1961)
(från Det har kommit en komet. Stockholm : Eriksson & Lindgren, 2003.)

        I natt stod träden ute i blåsten och lyssnade
                   Ingen hade tänkt på att ta in dem

                                    Bladen flög omkring
                                  som förvirrade fåglar
                 utan någon gren att sätta sig på
Grässtråna låg med daggdroppar i nacken
                                                        och nynnade
                                                                        nattvers


***

  Jag avslutar med den andra finska författarinnan i boken, Tittamari Marttinen (f. 1968), och det mest fantasifyllda bidraget. Alla Tittamari's dikter i boken handlar om Tora som besöker ett tivoli.

Lyckohjulet, av Tittamari Marttinen
(från Det har kommit en komet. Stockholm : Eriksson & Lindgren, 2003.)

För en gångs skull står lyckan mig bi!
Satsade på hjulet så många gånger
att jag vann alla vinster.
Även i kärlek har jag bondflax,
för grannens Oskar matade mig
                                  med en mintkyss
och stirrade som på en filmstjärna.

En massa saker släpade jag hem,
stolt som en bröllopsbil
som drar efter sig tusen slamrande plåtburkar.
Oskar plockade upp vinsterna
                            som trillat ut på vägen.

Vad gör jag med tio diskborstar,
en regnrock för elefanter, hundra mjukisdjur,
en radio som aldrig tystnar,
byxor som ramlar ner,
en stol som springer undan?

Fick även en påse med ballonger!

Röd i ansiktet blåste Oskar upp dem
och såg på när jag svävade iväg från gården.
Jag vinkade, vinkade, och högen med saker krympte
och Oskar blev liten som Barbies brudgum.

Dipp dipp dapp! Regndropparna roterade som bollar
och himlen var ett stort bollhav.

Bland vågorna tumlade flygplanen som delfiner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar