måndag 8 maj 2017

Optimisten blickar mot horisonten

  Kvällens sjölivs-kabinett bjuder på lite humor och kärlek. Det handlar om bokstäverna J, K och L. Dagens inlägg avslutas med en notering i skeppsdagboken.

***


J som i Jolle - liten öppen båt för rodd eller segling. Det finns många typer: små skeppsbåtar (även kallade julle eller dinge), en rad typer för sport- och kappsegling (t.ex. finnjolle, optimistjolle). 

optimistjolle

  Från medellågtyska jolle/nederländska jol, ett ord av okänt ursprung. Använt i svenskan sedan 1685. Källa: NE

*


Båtlåt, av Robert Broberg (1940-2015)

(Album: Höjdare. Parlophone Sweden, 2011.)

Det var en båt som sa till en annan;
"va du va stilig. 
Vi borde borda varann,
gjorda för varann och köla lite grann,
som bara båtar kan."
Badda bam bam bam bam
Badda bam bam bam.

Andra båten sa;
"klart att jag vill va
med och kryssa.
Kyssa din stiliga för,
i en stillsam slör,
vi varann förför
som bara båtar gör."
Badda bam ... 

"Och när det blir lä
ja, då kan vi klä av oss seglen.
Ligga en tag vid en boj,
skepp o'hoj.
Gnida vår fernissa lite grann och fnissa,
kasta (t)ankar.
Bli lite vågade, 
ha lite skoj,oj, oj, oj!"

"Och hur vi sedan få
en och kanske två egna små jollar,
jollrande efter på släp
i ett navelrep,
e en hemlighet,
som bara båtar vet."
Badda bam bam bam
Badda bam bam bam.

"Vi kan lägga till i äktenskapets hamn,
vid en brygga,
bygga ett båthus som vi kunde ligga i,
och tjära ner varann'
som bara båtar kan."
Badda bam bam bam
som bara båtar kan
badda bam dam bam bam.

***

K som i Kajuta - utrymme ombord på örlogsfartyg avsett för högste chefen. Benämningen har sedan även överförts på det förnämligaste utrymmet ombord, bl.a. i fritidsbåtar.
HIST.: sedan yngre fornsvensk tid; fornsv. kayuta; av lågty. kajute med samma bet.; ev. av fra. cahute 'koja'. Källa: NE


Hemåt i höstregn, av Karl August Tavaststjerna (1860-1898)
(Ur Dikter. Helsingfors: Wentzel Hagelstams förlag, 1896.)

Hemåt i höstregn, hemåt i natten,
hem öfver svarta svallande vatten,
hemåt mot vinden, hemåt mot strömmen
styr jag min farkost, men såsom i drömmen,
vågorna väcka mig icke ur den.
Stänket, som står öfver däck och kajuta,
väcker mig icke upp till att njuta
färden mot vinden, färden mot strömmen.
Hemåt det bär, men såsom i drömmen.
Svara mig svallsjö! Lefver jag än?

***


L som i Loggbok - traditionell och allmänspråklig benämning på den dagbok, formellt benämnd skeppsdagbok, maskindagbok, eller kombinerad skepps- och maskindagbok, som enligt sjölagen på noga angivet sätt skall föras på de flesta handelsfartyg. Namnet loggbok har allmänt behållits för frivilligt förd liknande dagbok på fritidsbåtar.

HIST.: sedan 1728. Källa: NE


(Ur Lennart Lordis andra loggbok : Nödsignal från horisonten / Tove Berggren ; illustrationer av Marcus Olsson. Stockholm : Bonnier Carlsen, 2013.)


LOGG 47

Hittills har jag trott att jag är en kille med koll. Och det är jag också. En kille med NOLL KOLL!
  På nåt sätt har Ernst lyckats få tag i loggboken och på nåt sätt har han lyckats skriva i den. Just det. Han har SKRIVIT i den!
  Kolla här!!

  JAGELSKARDÄJ. NESTANALTID.
  GODHJUL
  FRÅN

 ERNST

PS Ibland kanske det är bra att ha noll koll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar