torsdag 18 maj 2017

Lorca - Cohen - och jag

  Det blir två musikaliska kultfigurer i kvällens inlägg. Till dem kan vi lägga en dikt av den oefterhärmliga Birgitta Lillpers.

**

  Det finns egentligen bara två låtskrivare vars texter har följt med mig genom hela livet, från de tidiga tonåren tills idag. Det är Cornelis Vreeswijk och det är Leonard Cohen. Kanske borde jag ha tagit med Cornelis på 50-listan, men det har jag inte gjort. Däremot finns min favoritkanadensare med. Jag har redan berättat för er att Leonard Cohen blev poet och låtskrivare tack vare inspiration från Lorcas texter. Vi är en treenighet, Lorca  - Cohen - och jag. På 50-listan får han plats 44.

  Oftast läser jag en upphovspersons dikter först och sedan tar jag mig an deras andra verk. Så var det exempelvis med Lars Gustafsson, Cees Nooteboom och Harry Martinson. Det finns egentligen bara en författare som går emot den strömmen.
  Jag läste först två romaner av Birgitta Lillpers innan jag långt senare tog mig an hennes dikter. Hon är verkligen ingen lätt poet och hon hade nog inte hamnat på 50-listan om det inte hade varit för hennes fina ekfras-dikter. Hon får plats 43 på min lista.

***


Dikten får törnet att tränga fram ur tungan.

Marie Lundquist (2017)

***

50-listan : Plats 44


(From The energy of slaves / Leonard Cohen. Toronto : McClelland and Stewart, cop. 1972.)

She sat down at the piano
the most beautiful pianist in the world
dressed in a photographer's robe
    I was rambling through the yellow pages
of my old slave's heart
for something better than gratitude

    when upon the mucous she installed
the tiniest royal sailing ship
the sea has ever given back
    saying, Sometimes I am with thee
sometimes I must go to where
a man is stranger to his pain


***

50-listan : Plats 43

I bett om vatten : dikter / Birgitta Lillpers
Stockholm : Wahlström & Widstrand, 1988

Bron kan vara röd och munter, av Birgitta Lillpers (f. 1958)


Ett spikat räcke
kan tyckas hejda allt
och ekan verka gunga välöst
överst
i ett friskt sjösystem.
Hästen kan le,
komma vänt pyntad
med nyryckt tagel,
                                  jazz,
komma nyskodd nyss betald
av en karl med
nätta fötter

kan ändå alltid vara
för en slakt vi ansats
alltid
vara till en slakt vi är på väg
via en marknad
med ägarbyten
fulla av vederstygglighet ja
räcket ofta för bräckligt för strömmande namnet, svärtan,
djupet och
ekan

                                   tom
                                   på en
                                             som


***

Utblicken (v. 20)

  Kultmusikern Thurston Moore är i ropet. Under året utkommer Nick Soulsbys biografi om gitarristen och låtskrivaren som introducerade den alternativa rocken. Det sägs ju också att Thurston Moore var en av upptäckarna av Kurt Cobain. 

  Moore föddes 1958 i Coral Gables i Florida. Han är mest känd som gitarrist och sångare i det alternativa rockbandet Sonic Youth och Chelsea Light Moving. Moore har även släppt soloalbum och samarbetat med en mängd andra musiker och band. 
Källa: Wikipedia

  Han driver både ett skivbolag och ett förlag. För två år sedan gavs en bok ut med hans sångtexter och en del poesi. Den boken har jag inte lyckats få tag i. Men en dikt ska ni få.


Sexualization, by Thurston Moore
(Published in 3:am Magazine, 2008)

black winged maniac rang 4th floor buzzer
i spit blood whilst dark creams flood senses
memories of no one no thing no light
falcons, earthworms, sad tigers, wondering humans
all like blinking shadows of aether world
time is in the repetition of meditation
of investigations into intimate sorrow,
passion and grace

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar