söndag 28 maj 2017

I Paris är kärleken nära

  Det blev fransk seger i Elitloppet, men kusken var svensk. Det passar bra när jag smyger igång min nya rubrik "Paris-Quebec", som innebär att vartannat inlägg har Paris-känslor och vartannat landar i den kanadensiska regionen. Men även i poesins värld håller en svensk i tömmarna.


***

  Kerstin Thorvall (1925-2010) debuterade som skönlitterär författare med tonårsboken Boken till dig 1959 och skrev därefter barn-, ungdoms- och vuxenböcker.
  Kerstin Thorvalls vuxenböcker kännetecknas av oräddhet och frispråkighet, klassmedvetenhet och relationsproblematik, hennes prosa är associationsrik och drastisk, pregnant och målerisk. Källa: Albert Bonniers förlag

-

  "År 2005 utkom Kerstin Thorvall med "Jag är en grön bänk i Paris : dikter 1965-1991" en samlingsvolym med hennes lyrik. Här känner man igen teman från romanerna – hopplös förälskelse, otrohet, sex och att brottas med det egna åldrandet." Citat från Alex författarlexikon. Texten författad av Anna Amnéus.

*


I en park vid Medelhavet (utdrag), av Kerstin Thorvall 
(Ur Jag är en grön bänk i Paris : dikter 1965-1991 / Kerstin Thorvall ; efterord av Göran Greider. Stockholm : Bonnier, 2005.)

...


 Jeune fille dans un parc (1893), Berthe Morisot

Jag är en grön bänk
i Paris.
En grön bänk
som ingen sitter på.
Men så kommer du,
min älskade.
Du går långsamt
för du har ledig torsdag
och du ser den gröna bänken
under de stora ormbunkarna
(nej, kastanjer är det, förstås)
och du tänker:

Den där bänken ser skön ut.
Om man skulle ta och sätta sig
ett litet tag.
Någon timme, eller så?
Men jag talar inte om för dig
hur länge.
Jag är en grön bänk i Paris
som står och håller käften.


***


  Jardin du Luxembourg (svenska: Luxembourgträdgården) är en park i centrala Paris. Denna gröna oas på mer än 25 hektar i vänstra strandens hjärta är den populäraste parken i hela Paris. Trädgårdsanläggningen är centrerad runt Luxembourgpalatset och domineras av en underbar åttakantig damm (Le Grand Bassin). Förutom symmetriska terrasser, breda avenyer och statyer av franska drottningar lite här och var i parken, finns här en imponerande figur av den heliga Genoveva, Paris skyddshelgon. Källa: Wikipedia


*

Utan dig i Paris (utdrag), av Kerstin Thorvall

(Ur Jag är en grön bänk i Paris : dikter 1965-1991 / Kerstin Thorvall ; efterord av Göran Greider. Stockholm : Bonnier, 2005.)

...

I Paris
min älskade
kan tusen män se på mig
och aldrig vara du
och deras ögon är tomma
och meningslösa
jag hör inte vad dom säger.
I Paris finns inga ögon
jag vill ha.
Å, min älskade.
I Paris finns inte du.
Vad har jag då här att göra?


Jardin du Luxembourg

I Jardin du Luxembourg,
mon amour,
där är kärleken nära.
Den luktar mjukt och grönt
och smakar som din hud.
Den kvittrar i lyckliga träd
och åker i små löjliga segelbåtar
över dammens vatten.
Den stänker och glittrar i solen
och sitter på två stolar
bakom den stora statyn
(där ingen ser om man kysser varandra).
Den är i mitt hjärta
mitt sköte
och mina handflator
när jag sitter ensam på en bänk
och känner din kärlek.


(...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar