fredag 23 oktober 2015

Snooze

  I kvällens avsnitt om låtskrivare får ni några texter av en säregen artist och poet. Julie LaMendola bor i Brooklyn i New York och hon har olika musikprojekt bakom sig. År 2011 gav Smockadoll Förlag ut boken "Ögonblicksapparaten" som innehåller dikter, texter, koncept, hugskott och teckningar av Julie LaMendola. Eftersom det har varit svårt att hitta sångtexterna till de album hon varit inblandad i så kommer jag fokusera på hennes dikter.

Snooze

(Ur Ögonblicksapparaten, av Julie LaMendola ; [i urval och översättning av Kristian Carlsson. Malmö : Smockadoll, 2011.)

jag förbrukade mitt förnuft
när jag var femton
spydde ut den i bensin
ville inte ha den
har ingen omtanke
känner mig konstig
varm luft
vänner dör
folk får reda på hemligheter
efteraparna
efteraparna
jag tror att jag ljög för mycket
för att veta när jag ska
sluta och när jag ska springa iväg
det roliga kan börja
försöker rimma
skriver smörja
en särskild ryggrad närhelst
jag har en känsla av ledsnad
försöker på nytt
att inte få något anfall
inte känna tungan
växa
inget hudlöst härinne inte

ser
förfinad förfining
tror jag har det felaktiga
hela tiden
tror jag har vägglöss
tror jag är dum
jag hade det bra för en månad sen
inget sabbat inte
ingen slöfock inte
inte så säker nu
pengar rullar in
vill köpa sånt som gör det dyrt utomhus


***

  Den musikaliska karriären har sedan 2003 främst handlat om samarbetet med Dan Gower i deras projekt Ching Ching. 
  Gower spelar piano, medan LaMendola spelar såg och sjunger. Deras musik är ofta experimentell och vid sidan om de naturliga övergångarna i stämningarna. Deras låtar kan skifta från humoristiska till mörkt, från allvarligt till tankfull i tonen, ibland inom samma låt.
  Duon har släppt två fullängdsalbum, Little Naked Gay Adventure and Everything is for the Babies.

**

(Ur Ögonblicksapparaten, av Julie LaMendola ; [i urval och översättning av Kristian Carlsson. Malmö : Smockadoll, 2011.)

skönheten är inte att vi består av stjärnor utan att det inuti och omkring oss finns rymd - levande himlar - en plats där ljusskenet frodas, och en plats som vi kan nå när vi inte längre bebor våra kroppar, på ställen med resta taggar finns nu andetag och ljusrörelser och radiovågor och fågelsång

***

  Urval och översättningar är gjorda av Kristian Carlsson. I boken finns även en musik-CD som bland annat innehåller outgivet solomaterial med titeln "Snoozy". Nästa vecka blir det en svensk låtskrivare i fredagsinlägget, Mats Paulson - skaparen av den klassiska frasen "Det går en vind över vindens ängar ...".


**

(Ur Ögonblicksapparaten, av Julie LaMendola ; [i urval och översättning av Kristian Carlsson. Malmö : Smockadoll, 2011.)

när man glömmer
reglerna
är det bäst att bara ta
ta mig
och ta dig
ordna saker med händerna
ordna mig
ordna dig

*


det är bra att få veta
hur man lever
genom böcker
av människor som
undersöker hur man lever
eftersom allting talar för att
man förmodligen inte vet det själv
förrän man har eller förutan att ha
testat / läst allting

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar