tisdag 13 januari 2015

Jag kan annat som är bra!

  Till tisdagarnas barnpoesi på svenska har jag anlitat en expert för att bedöma böckernas kvalitet. Han kommer att bedöma såväl texten som bilderna i böckerna, och ge betyg på en skala från 1 till 5. Totalt kan boken få 10. Experten heter Ryan Lundberg, 8 år.

*


  Först ut en bok av Grethe Rottböll (f. 1956).
  Grethe Rottböll är sångerska och författare. Hon är född i Göteborg och flyttade till Stockholm i dryga tjugoårsåldern. År 2004 vann hon tillsammans med illustratören Jeanette Milde det svenska priset i den nordiska barnbokstävlingen med "Hitteboken" (2005). Rottböll har också skrivit många faktaböcker för barn. Hon har på senare tid haft stor framgång med räknesagorna "Tio vilda hästar" och "Hästfesten". Bloggen har bläddrat i "Allt det här kan jag" som gavs ut i september förra året.

Allt det här kan jag
Text: Grethe Rottböll,
Illustratör: Bettina Johansson
Stockholm : Lilla Piratförlaget, 2014

Expertens utlåtande
Text:        5 
Bilder:     5

  Både jag och Ryan gillade den här boken. I min skola har "Hästfesten" varit en av de populäraste bilderböckerna bland förskoleklasserna. Grethe har en ny hit, tror vi. Två diktexempel ur boken.

Att fälla träd med vassa tänder
eller simma utan ben och händer
Nä, nåt sånt kan inte ja'
Men jag kan annat som är bra!
Jag kan vinka med min stora tå
och rita nåt som du kan få

Att svälja ner en liten mus
eller bära på mitt eget hus
Nä, nåt sånt kan inte ja'
Men jag kan annat som är bra!
Jag kan bygga mig ett slott av sand
och vicka på min lösa tand


***

  Nästa bok gavs ut hösten 2012. Det var Josefin Roos barnboksdebut. Hon hade tidigare gett ut två kritikerrosade romaner. 
  Bilderboken "Resan till Vintergatan" ställer de stora frågorna och låter läsaren vila i mysteriet.
Amanda tittar upp mot himlen och funderar på hur allt hänger samman Hon ber svanen ta med henne på en himmels färd. Källa: Förlagsbeskrivning

Resan till Vintergatan
Text: Josefin Roos
Illustratör: Miguel Escribano
Färjestaden : Vombat, 2012

Expertens utlåtande
Text:        4
Bilder:     1

  Den här boken var vi lite mer oense om. Jag tycker att han var för snål med betyget för bilderna och för snäll när det gällde texten. Jag tyckte texten hade lite kliché över sig, även om den startade upp bra.

Himlen är vacker.

Ibland är den blåaste blå.
Ibland är den grå, tung som en hängmatta fylld med vatten
.


***

  Kvällens tredje bok är skriven av en för mig ganska okänd författare, Sherri Duskey Rinker. Boken "Sömntåg, drömtåg" är hennes andra bok som översatts till svenska. Förlaget beskriver boken så här:
  Drömtåget tuffar in till stationen och nu gäller det att skynda på att lasta allt som ska med. En efter en fylls vagnarna ...

Sömntåg, drömtåg
Text: Sherri Duskey Rinker
Illustratör: Tom Lichtenheld
Stockholm : Alfabeta, 2014.

Expertens utlåtande
Text:        5
Bilder:     4

  Jag tycker att den här boken var en positiv överraskning. Jag gillade historien och rimmen. Ryan gillade detaljerna i bilderna men han tyckte att färgtonen var alltför mörk.

Tankvagnar här står på rad,
fylls med varsin färg så glad.
Lila, gult, grönt och blått:
en färgkonvoj - åh, så flott!

I kylvagnen står frysta varor tätt,
rullas in lätt som en plätt.
Alla kan få en egen portion,
för vagnen stannar på varje station.

Vid midnatt är vagnen packad.
Djuren har jobbat i dubbla pass.
Äntligen dags: för glass
- i stora lass!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar