fredag 21 juli 2017

Puss och kram från Daniel Nyman

  Jag vet nästan ingenting om veckans estradpoet, finlandssvenske Daniel Nyman. Han har ställt upp i det svenska mästerskapet i Poetry Slam och han vann slam-tävlingen vid Bokkalaset i Ekenäs förra året.
  Det finns inte heller några videoklipp av intresse. Men han har en blogg (endiktiveckan.blogspot.se), och där publicerar han en dikt i veckan.
  Hans poetiska stil är rätt långt från Sage Francis och Suli Breaks som jag skrivit om tidigare. Får man kalla den provinsiell?

***


Kärleksvisa (utdrag), av Daniel Nyman
(Hela texten kan läsas på endiktiveckan.blogspot.se. Publicerad 17 juli 2016.)

Prioritet ett, ändra tankesätt, ut ur vakuumet, öppna andrummet, vidga sinnet, förfriska minnet, ta en koll under skinnet. 
Kärleken är mer än det som syns i en film från nittionhundraåttioett en man och en kvinna kelar lätt I regnet under en sufflett.


Hjärtats röst ger ingen tröst då den viskar att du skall ge åt det du inte klarar av att se. Lydigt ger du mer och mer åt fler och fler. 
Jag älskar det jag gör för jag gör det jag älskar. 

Min personlighet blir kärleksfull, min blick förväntansfull, min instinkt omsorgsfull, min avsikt hänsynsfull, min insikt tillitsfull, min kärlek vördnadsfull.

(...)

***

Vi lär oss (utdrag), av Daniel Nyman
(Hela texten kan läsas på endiktiveckan.blogspot.se. Publicerad 13 november 2016.)

Vi lär oss med mina barn.
Vi lär oss om saker som rimmar,
Bajs, kiss, penna, klyfta, träd.
Vi lär oss om samlevnad,
säg inte så strängt pappa.
Vi lär oss om naturen,
den svampen heter trattkantarell och den andra heter bajshatt.
Vi lär oss om saker som gör ont,
det är hårda ord.
Vi lär oss om fortplantning,
Innan du var i mammas mage var du i pappas pung eller i stjärnorna,
men jag har inte varit baby i pappas snopp-pung.


Vi lär oss om traktorn,
den står på gården utan att man kan öppna dörren, den ena är i lås och den andra har frusit fast.
(...)

***

  Följande dikt handlar om skrivprocessen. Jag tycker att den är rätt signifikativ.



Från början till slut, av Daniel Nyman
(Ur Kontur, 3/2016. tidskriftenkontur.fi/kontur-nummer-3-2016.html)


En känsla,
En idé,
En början,
Ett ord,
En mening,
En tanke,
En borttappad tanke,
En paus.


Avstånd




En fördjupad tanke,

En förstärkt känsla,
Upprymdhet,
Glädje,
Avslappning,
Instinkt,
Uppriktighet,
Intuition,
Kreativitet,


Ett slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar