torsdag 27 juli 2017

Mitt i listan, mitt i livet

  En relativt ny bekantskap intar plats 24 medan en flitig bloggrepresentant päser på plats 23. Den famöse Oscar Wilde ger oss periodens avslutande aforismer.

***


[PMC 2017, Rond 1: Sverige-Schweiz 2-1, Nederländerna-Belgien 4-2, Tyskland-Turkiet 5-2, Argentina-Litauen 4-2]


***

"Dikten förlåter orden deras tidigare liv"


Marie Lundquist (2017)

***

  Jag har vid flera tillfällen berättat om författare som jag läst redan i tonåren. Dagens första namn på 50-listan har nått mig i mogen ålder. Jag vet faktiskt inte varför det tog så långt tid innan jag läste en bok av Eva Runefelt. På bara några år har jag nu läst flera av dem. 

  Vi delar ett intresse för människans minnen och hur vi behandlar dem. Av den anledningen älskade jag "Minnesburen" från 2013. På listan hamnar ett annat verk.

50-listan : Plats 24

Mjuka mörkret : dikter / Eva Runefelt
Stockholm : Bonnier, 1997

Bok, av Eva Runefelt (f. 1953)

Pappershostan genom långa glosor fint bevarad tid
sjunker i luftrören
De går vid sidan av, arvsmängden, småmuttrande
Blåser rökringar av sedan länge brukade och knistriga rörelser
De slår ut nu,
ur svärtan
Lyssnar halvt på dem som dundrande faller framstupa
i rutschbanan på gården
Långa kroppar i ett dunder större än de vågat önska sig,
att så flyga ut ur sin kropp
och landa i våt sand
och de gamla kroppslösa fnyser, hostar, kryper som
dammkorn tillbaka in i bokstäverna


***

  En av de flitigast förekommande författarna i bloggen är Werner Aspenström. När vi bodde i Märsta besökte jag dessutom ett bibliotek som var välbekant för herr Aspenström. Mellan 1936 och 1938 studerade han vid Sigtuna folkhögskola vars huvudman är Sigtunastiftelsen. Deras bibliotek är helt enastående, bland de bättre jag har besökt.


50-listan : Plats 23

Tidigt en morgon sent på jorden : dikter 1976-1980
Werner Aspenström
Stockholm : Bonnier, 1980

En ovanligt varm dag, av Werner Aspenström (1918-1997)

Tjugosju grader redan på förmiddagen.
Mitt i flughärligheten stod den loja tjuren
och slickade en saltsten.
En ko slickade tjuren,
en kalv försökte dia kon.
Själv satt jag på ett kullfallet träd
och försökte erinra mig det svenska språket.
Omöjligt.
Det var liksom hädansomnat hela den dagen.


***

   "
Den brittiske författaren Oscar Wilde föddes i ett läkarhem i Dublin 1854 där främst hans mor var känd för sitt litterära engagemang. Han studerade senare i Oxford och visade tidigt sin begåvning, bl.a. genom att vinna en pristävling i poesi 1878. Unge, rebelliske Wilde ansåg att uppror mot auktoriteter var en förutsättning för social utveckling och han var livet igenom en förkämpe för kvinnans rättigheter. 
  Under 1800-talets sista årtionde kom Oscar Wilde att bli en av de allra mest uppmärksammade brittiska författarna. Han gjorde sig känd som spirituell och underhållande, såväl i Londons societet som i sina verk, men hans bana kom att bli kort. 1895 dömdes han enligt tidens lag till två års fängelse för homosexualitet. Han lämnade fängelset i Reading 1898 som en bruten man, förklarad i konkurs under fängelsevistelsen. Han gick därefter i frivillig landsflykt men avled snart i Paris år 1900." Citat från Alex författarlexikon. Artikeln skriven av Ika Jorum.

Portrait of Oscar Wilde (1882)
by Napoleon Sarony

(Ur "Oscar Wildes bästa aforismer" / urval, presentation, översättning av Dekius Lack. Lund : Bakhåll, 2001.)

"Det är alltid meningsfullt att ställa en fråga men inte alltid meningsfullt att svara."

"Själen föds gammal och växer sig ung. Det är livets komedi. Kroppen föds ung och blir gammal. Det är livets tragedi."

"Världen är en teaterscen, men pjäsen har en dålig rollbesättning."

"Jag reser aldrig utan min dagbok. Man bör alltid ha något riktigt spännande att läsa på tåget."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar