fredag 28 juli 2017

Louise, bland maskrosor och bigarråer

  Estradpoesin avslutas med Louise Halvardsson. Jag har länkat till en av hennes dikter tidigare i bloggen. Den och ytterligare trettiofyra scendikter utgör hennes poetiska bokdebut, "Hejdå tonårsångest : 35 dikter innan 35".

***


[PMC 2017, Rond 1: Cypern-Vitryssland 6-4, Italien-Polen 3-7, England-Mexico 1-5, Frankrike-Finland 4-2]


  På måndag inleds åttondelsfinalerna i PMC 2017. Om ni studerat min oregelbundna redovisning av rond 1, så har ni noterat att tre lag skrapat ihop 6p eller mer (egentligen är maxpoängen sju): Polen (8), Irland (7) och Cypern (6).
  Två av dessa, Cypern och Polen, möts redan i åttondelsfinal.

***

  Louise Halvardsson växte upp i Nässjö Rock City, men har vistats evighetslänge i Brighton och bor numera i Göteborg. I tio års tid har hon varit verksam som författare, föreläsare och estradpoet.
  Hennes första roman Punkindustriell hårdrockare med attityd fick Författarförbundets pris Slangbellan för bästa ungdomsdebut. Andra boken, Svenglish – en 30-årings resa genom vardagen, nominerades till Selmapriset. Källa: louisehalvardsson.wordpress.com


Byta grejer (utdrag), av Louise Halvardsson (f. 1982)
(Ur Hejdå tonårsångest : 35 dikter innan 35. [Göteborg] : Lou Ice Publishing ; 2017.)

Nu är vi 30 plus
och du hinner inte
svara på mina mejl

Dina barn
drar dig i benen
och i brösten

Du vill byta
ditt tuttläckage
mot mina oförstörda
vårtgårdar

Mina poetiska älskare
mot din mötesgalne make

Mina klackar i taket
mot dina fotriktiga innetofflor
spyhinkar och Wettextrasor

Ditt kärnhus
med tillhörande familj
mot min hyresrätt
med bara en tvätthög

Du vill ha
mina öldoftande samtal
om livet och lidandet
mot ditt femtioelfte fredagsmys
med flottiga chips och Bolibompa


***

  Louise stora passion är poesi i olika former. Hon  har vunnit Poetry Slam-tävlingar i England och tävlat i SM. I samband med Cultural Olympics i London coachade hon skolelever till final i det nationella poesiprojektet Shake the Dust och hon håller i workshops för både ungdomar och vuxna. Källa: louisehalvardsson.wordpress.com


*

Ångesttid (utdrag), av Louise Halvardsson
(Ur Hejdå tonårsångest : 35 dikter innan 35. [Göteborg] : Lou Ice Publishing ; 2017.)

Jag gick miste om midsommarfesten
men tog tillbaka blomstertiden
genom att plocka sju sorters blommor
som jag lade under kudden


Maskros
maskros

maskros
maskros
maskros
maskros

och ännu en överblommad maskros

Och jag drömde
att någon skulle plocka mig
och älska mig topless
trots att jag aldrig skulle bli top model

Men framför allt drömde jag om
att stå framför spegeln
helt näck och väck
med solsvedd hud
och stubbiga ben
utan att känna

den minsta ångest.


***

  Jag älskar körsbär; därför är det kanske inte så konstigt att min favorittext bland hennes trettiofem är den här skarpsinniga dikten.


De första bigarråerna (1887)
Johan Oscar Cantzler

Som en fucking bigarrå (utdrag), av Louise Halvardsson
(Ur Hejdå tonårsångest : 35 dikter innan 35. [Göteborg] : Lou Ice Publishing ; 2017.)

Men jag är den där
tjuriga tjuren
som sitter under
mitt bigarråträd
och luktar

i mina egna armhålor

Drar in doften
av gurka och grönt te

Cucumber and green tea
så heter Doves nya deodoft

och jag blir faktiskt lite ARG
på alla produkter
alla lukter vi måste dölja

Men jag sitter kvar
under mitt bigarråträd
och betraktar
molnformationer

Medan mina bi-polare
surrar slagord och sticker
nassar och rassar i rumpan

Jag är världens sämsta aktivist
världens största pacifist
kan inte ens ha ihjäl en bananfluga

trots att den berusat sig
på mina ekologiska äpplen
från Nya Zeeland

Medan mina svenska äpplen
ruttnar i trädgården

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar