fredag 15 juli 2016

Röda rosor och hårda nätter

  År 2013 ställdes Packmopedsturnén in. Men året efter kom Göran tillbaka med en stark kvartett i släptåg: Tina Ahlin, Kajsa Grytt, Jack Vreeswijk och Sofia Karlsson. De har det gemensamt att de lägger stor vikt vid texterna. Tina har sjungit in Allan Edwalls texter, Sofia Karlsson har gjort ett album med Dan Andersson-ballader och Kajsa Grytts texter har stark bärkraft. Vems texter Jack sjunger behöver jag inte nämna.

  Nästa år fyller jag 50, min far skulle ha fyllt 75, Cornelis skulle ha blivit 80 och min kära farmor Elsa (hon som förde in mig i böckernas värld) skulle fyllt 100. 2017 blir otvivelaktigt ett speciellt år för mig.


***


  Tina Ahlin har varit verksam musiker i över 20 år. Hon spelar piano, munspel och sjunger - och har samarbetat med Hasse Alfredson, Stefan Sundstörm, Tomas Di Leva, Lisa Nilsson, Orup, Lorrygänget och, många många fler. 1996 fick hon "Lovisastormen" skriven till sig av Olle Adolphsson och 1999 skrev hon till Radiosymfonikernas firande av "Svensktoppen 75 år!" 
  1999 började hennes samarbete med Hasse Alfredsson i revyn "Prins korv under taket" där recensionerna genomgående var lysande. Det samarbetet ledde sedan vidare till två skivor,  Dramaten och Maxim-föreställningar,  julshow med även Lill Lindfors på Vasan m.m.
Utöver detta har Tina släppt tre skivor - varav två; "Sommarkort" och "12 sånger av Allan Edwall" blev grammis-nominerade. Källa: Tina Ahlins webbplats

Kärleksvisa, framförd av Tina Ahlin
(Text & Musik: Allan Edwall. "12 sånger av Allan Edwall". National, 2008.)

Som dagg och honung är din ljuva mund
som rosor doftar du i junilund
och lik en duva så vit och ren
är kärleken, är kärleken.

Men svart som natten är en trolös vän

och kall som is är saknaden
och ensamheten är arm och grå
att vänta på, att vänta på.

Men nu är kärlekens ljuva stund

när jag får kyssa din varma mund
och morgondagen med sorg och gråt
vi skratta åt, vi skratta åt.

***

  Karin Johanna Grytt, känd som Kajsa Grytt (född 1961), är en svensk punkrockare, gitarrist, sångerska och låtskrivare från Tant Strul och Kajsa och Malena.

  Från 2009 satsade Kajsa Grytt på nya sololåtar och började samtidigt skriva på sin självbiografi. År 2011 gav hon ut skivan En kvinna under påverkan och den självbiografiska boken Boken om mig själv. Sveriges Television sände i april 2011 en intervju med Grytt där hon berättade om boken och skivan och hur hon ser på sitt liv idag. Våren 2014 utkom Kajsa Grytts första roman, Nio dagar, nio nätter. Källa: Wikipedia

Allt faller, framförd av Kajsa Grytt
(Text & Musik: Kajsa Grytt. En kvinna under påverkan. Playground, 2011.)

Jag ligger i min soffa
Ser en film där alla fina får varann
Men det är bara på låtsas
I verkligheten längtar alla 
Efter någon annan

Alla röda rosor 

De vissnar ner till svart
Alla hårda nätter
Sköljer bort det där vi haft
Och händerna som brändes
Jag har glömt bort hur de kändes

Men det är alltid samma sak

Allt faller ner
Ja det är alltid samma sak
Men jag vill bara ha mer

Den gråaste av alla dagar

Ser jag nån som ljuset bara faller över
Han säger nånting 
Som jag aldrig hört förut
Och han vet precis vad jag behöver
En gång till ska blodet rinna ut
En gång till har aldrig känt så här förut
Och allting jag lärt mig har jag glömt bort
Då ger jag upp och klättrar upp

Men det är alltid samma sak

Allt faller ner
Ja det är alltid samma sak
Men jag vill bara ha mer

Och när vi står där på världens

Högsta berg
Och himlen en gång till har ändrat färg
Då tror vi att vingarna vuxit ut
Då håller vi oss så hårt om varann
Det finns ingenting vi inte kan
Då tar vi steget

Det är alltid samma sak

(...)

***



***

Vaggvisa, framförd av Jack Vreeswijk
(Text & Musik: Cornelis Vreeswijk. "Wichita". Atenzia Records, 2012.)

Sov nu, lille prinsen min,
när jag släcker ljuset.
Far ska gå till sin maskin,
mor ska vakta huset.
Sov nu, prinsen, du som kan.
Far går till fabriken han.
Jobbar hårt som katten
hela långa natten.

Månen lyser gul och hel
uppå himlarundan.
Livet är ett penningspel,
ingen slipper undan.
Klaga hjälper ej, kamrat!
Banderoller och plakat
kan man inte äta.
Det ska prinsen veta.

Koppla av nu, lille prins,
tid har du ju gott om.
Använd den när chansen finns,
sedan blir det bråttom.
Sedan blir det bråk och strid
om ackord och övertid.
Än är ingen fara,
ta det lugnt du bara.

Sov nu, lille prinsen min,
när jag släcker ljuset.
Far ska gå till sin maskin,
mor ska vakta huset.
Här hos mor har du det bra,
mor har allt det du vill ha.
För det kan jag lova.
Nu ska prinsen sova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar