tisdag 1 mars 2016

Tillträde till konsten

  I kväll är passformen den rätta för rubriken "Konst och Poesi". Linda Hedendahl (f. 1942) är en svensk konstnär och poet, och hennes senaste diktverk, När jag luffade hemlös med mina ready mades, är en hissnande skildring av den s.k. konstvärlden.
  Jag gick tyvärr miste om en del nyanser i diktpaletten eftersom jag inte är tillräckligt konsthistoriskt bevandrad. Men humorn i diktsamlingen går det inte att ta miste på.

Linda Hedendahl, "Stilleben"

***

  Linda Hedendahl är född och uppvuxen i Göteborg. Hon studerade måleri vid Hovedskou's konstskola i Göteborg mellan åren 1964 - 1969. Från -70 och framåt har hon haft ett flertal separatutställningar i såväl Sverige som Danmark. För närvarande bor hon i Västerås, där hon stundtals också medverkar som kulturskribent i Västmanlands Läns Tidning.

  Hon debuterade med Sökfält 1988. Den följdes upp av den lovordade och lika egensinniga Fallfärds (1992). När jag luffade hemlös med mina ready mades, är hennes femte bok. Källa: Alex Författarlexikon

Marcel Duchamp, "bicycle wheel" (1913)

**

(Ur När jag luffade hemlös med mina ready mades : dikter. Stockholm : Lejd, 2015.)

lukten av stekflott och plastskynke och desinfektionsmedel

pölarna med kräks lyste som oljemålningar

himlen var lysande grå
och det var kallt
och det var allt som fanns

det var fantastiskt så oerhört vackert sånt händer bara en gång i livet

ansiktet föll sönder som om allt kött hade fallit från ansiktet all huden hade fallit av ansiktet alla muskler allt blod bara det gulaktiga vita benet

konstnärsbarnen märkte inget tyckte det var bra sket faktiskt totalt i tavlorna
tacksamma för en katt och en cykel


***

  Det sker inte så ofta att jag citerar ur Tidningen Kulturen. Men jag gillade deklarationen som Lars Åkerkvist gav i sin recension av boken, och jag återger ett stycke ur den artikeln.

  "Van Gogh är en viktig kontrapunkt i den nya samlingen. Det är ingen enkel sak att räkna upp diktaren och bildkonstnären Hedendahls motiv och influenser. De rör sig i vida cirklar runt åldrandets och konstens villkor, sexualiteten och den fortgående varufieringen av våra kroppar:" Tidningen Kulturen, 14 december 2015.


(Ur När jag luffade hemlös med mina ready mades : dikter. Stockholm : Lejd, 2015.)

...

blåsvart bakgrund
grå fläck
vitt omkring

bryter du samman har du brutit samman du ville att din färg
skulle blomma spritta upp lyfta armarna visa knäna dansa
en stepp och sedan inte kunna undvaras


...

***

  Jag fastnade för den väldigt konkreta dikten som inleder den femte sviten i boken. Flera av de avslutande texterna har fågeltema och Lars Åkerkvist uttryckte sin uppskattning för dem i sin recension.


(Ur När jag luffade hemlös med mina ready mades : dikter. Stockholm : Lejd, 2015.)

inifrån fingrade vinden i skjortan
små gråa tåredroppar
en strimma av rödaktigt ljus
vi gav oss åt varandra
står här andfådda
trötta namnlösa konstnärer
smutsiga halsar svettiga filtar
överallt ligger bråte
och spärrar vägen till himlen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar