fredag 18 mars 2016

I melodifestivalens underbara värld

  Årets uttagning till Eurovision Song Contest är avklarad och det blir Frans som får representera Sverige. I bloggen tittar jag tillbaka på Melodifestivalens historia och ger er tio avsnitt med sånger från tre decennier. Varje fredag är en speciell textförfattare i fokus.

  Britt Lindeborg (1928-1998) har redan förekommit i bloggen, som textförfattare till den svenska versionen av "Lyckliga gatan". En sång som jag tycker mycket om. 

  Däremot är det inte alla som vet att hon deltagit med tolv bidrag i Melodifestivalen. Det började med låten "Någon saknar dig" (Östen Warnerbring, 1959) och slutade med bröderna Herreys triumf, "Diggi-Loo Diggi-Ley" (1984).


***

  Jag har satt samman en spellista med sex av hennes bidrag. Stor nostalgivarning utfärdas. Sedan erbjuder jag er texterna till två av dessa.




***

  År 1966 hamnade Gunnar Wiklund på tredje plats med låten "Vinterrosor". Vinnaren det året "Nygammal vals", med Lill Lindfors och Svante Thuresson, hamnade sedan på silverplats i Europafinalen.
 Jag förvånas över att den ganska sorgmodiga texten till "Vinterrosor" gick hem under mitten av 60-talet. Fast jag tycker den är poetisk.

Vinterrosor, framförd av Gunnar Wiklund
(Text & Musik: Britt Lindeborg)

Jag kände hösten komma 
När nattens dimmor lyft 
Var sommarns ekon borta 
Och viken låg så tyst 
Med ens blev allt förändrat 
Från havet kom ett dis 
En morgon var mitt sommarland 
Ett land av snö och is 

Jag ser ifrån mitt fönster 
Igenom frostig blom 
Den brygga där din båt la till 
Så ödslig nu och tom 

Den sommaren du gav mig 
Den kommer aldrig mer 
Nu vinterns frusna rosor 
Jag på mitt fönster ser 

Var finns den nu den stigen 
Där vi gick hand i hand 
Och ängen där vi dansade 
Ett fruset vinterland 
Det blommade och lyste 
Där snön nu faller tyst 
Var finns den nu vår sommaräng 
Där andlöst jag dig kysst 

Nu sommarns alla fåglar 
Mot söderns nejder sökt 
Och världen blir till frost och is
För vinterns andedräkt 

Den sommaren du gav mig 
Den kommer aldrig mer 
Nu vinterns frusna rosor 
Jag på mitt fönster ser 
Jag på mitt fönster ser

***

  Arton år senare fick Britt Lindeborg sin fullträff. Den käcka låten "Diggi-Loo Diggi-Ley" dansade hem uttagningen och gav Sverige dess andra seger i Eurovision Song Contest. Det är nog en av de mest positiva sångtexter jag känner till. Allt är möjligt!

Diggi-Loo Diggi-Ley, framförd av Bröderna Herrey
(Text: Britt Lindeborg, Musik: Torgny Söderberg)

Blixtar och dunder magiska under
Plötsligt en dag har det hänt
Åh, vilken tur, (du är en lyckofigur)
En dag i staden, (du gick där och tänkte)
På esplanaden, (då såg du nåt som blänkte)
Det kändes som jag hade vingar
Åh, vilken underbar dröm

Diggi-loo diggi-ley alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllne skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley himlen öppnade sig
Det är knappt man sina ögon tror
Åh, jag börjar nästan sväva
I mina gyllene skor

Jag har visioner för millioner
Gyllene dojor för dig och lyckan är gjord
(Säg mer vi tror på ditt ord)
Tänk dig ett hinder, (det flyger du över)
Vingar på skorna (är allt vad du behöver)
Åh, jag kan bli vad jag önskar
I min förtrollade värld

Diggi-loo diggi-ley alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllne skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley himlen öppnade sig
Det är knappt man sina ögon tror
Åh, jag börjar nästan sväva
I mina gyllene skor

Det var en önskedröm men jag måste medge
Att när jag vaknade vakna jag med glädje
Jag en sång och en dansman
Åh åh åh, åh åh åh

Diggi-loo diggi-ley himlen öppnade sig
Det är knappt man sina ögon tror
Åh, jag ville gärna önska
Åt alla gyllene skor
Åh, jag ville gärna önska
Åt alla gyllene skor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar