fredag 25 mars 2016

Nattens daggiga skålar bräddas av ljus

  Det känns helt okej att lyfta fram Owe Thörnqvist (f. 1929) under Långfredagen. Den ordlekande textförfattaren har skapat många trevliga sångtexter. En personlig favorit är "Rumba i Engelska parken". I Melodifestivalen deltog han tre gånger under 1960-talet. Men de sångerna känns faktiskt rätt atypiska för honom.


***

  Första deltagandet skedde 1962 med låten "När min vän". Den kom på andra plats bakom "Sol och vår".

När min vän, framförd av Monica Zetterlund
(Text & Musik: Owe Thörnqvist)

När min vän sökte min kärlek
En morgon slöjad i grönt
När min vän sökte min kärlek
då doftade blommorna skönt

När min vän vandrade ifrån mig

I solens klämtande glöd
När min vän vandrade i från mig
Var himlen så flammande röd

I nattens dimmor och lysande träd

tystnade fåglarnas sång
Månen förkunnande tiden är slut
Och slog sin silvergong-gong

När min vän vände tillbaka

En morgon slöjad i dis
När min vän vände tillbaka
Var blommorna frusna till is

I nattens dimmor och lysande träd

Tystnade fåglarnas sång
Månen förkunnande tiden är slut
Och slog sin silvergong-gong

***

  Owe Thörnqvist, som debuterade som artist 1953 med "Rumba i Engelska parken" och "Josefsson", båda i hans och Rune Eks revy Bada med oss, har varit aktiv inom den svenska musikbranschen i snart sextio år. På 1950-talet var han en av dem som först lanserade rocken i Sverige. Låten "Diverse julboogie", en form av rhythm & blues, utkom 1955, året innan artister som Elvis Presley och Bill Haley slog igenom i USA. Thörnqvists låt "Rotmosrock" (1956) var den första skriven av en svensk artist som använde sig av ordet "rock" i en låttitel.

  Owe Thörnqvists stil har jämförts med Povel Ramels, med hänvisningar till såväl ordlekar som hans breda musikaliska anslag och långa revykarriär. Källa: Wikipedia


  Hans andra bidrag "Rosen och vinden" från 1963 har en rätt poetisk text tycker jag. Jag är lite svag för de avslutande raderna: Rosen lämnar sin röda tystnad / och sjunger sånger om kärlek / Nattens daggiga skålar bräddas av ljus

**

Rosen och vinden, framförd av Lily Berglund
(Text & Musik: Owe Thörnqvist)

Rosen svalkar sin röda tystnad
i skymningskupade händer
Natten styr sina blåa segel mot land
Nu söker vinden hos blommorna
alla sommarens dofter
Smeker sakta den röda rosen
och viskar dess namn
Du är min älskling
Rosen svalkar sin röda tystnad
i skymningskupade händer
Natten styr sina blåa segel mot land

Rosen lämnar sin röda tystnad
och sjunger sången om kärlek
Nattens daggiga skålar bräddas av ljus
Nu öppnas havet och dagen föds
ur en glödande dimma
Solen stiger och allt är tyst
medan himlen blir kysst
Lyssna, min älskling
Rosen lämnar sin röda tystnad
och sjunger sånger om kärlek
Nattens daggiga skålar bräddas av ljus



***

  Hans tredje bidrag, "Stilla och tyst", finns också inlagd i min spellista. Den deltog 1965, året då Ingvar Wixell sjöng samtliga bidrag i den svenska uttagningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar