fredag 11 december 2015

Fri mopedfärd på sommargrus

  Sist ut i serien om Songwriters är Göran Samuelsson, den värmländske trubaduren från Västra Ämtervik. Mannen bakom styret i Packmopedsturnén.


  Göran Samuelsson (f. 1961) har gett ut 14 album varav det senaste ”Salt & Lavendel”, som är ett samarbete med Karlstads Kammarkör, kommer ut i december 2015. Jag har valt två sånger från albumet "Ekot av mig själv" (2014). Källa: http://www.goransamuelsson.se/

Himlens gyllene limousin, framförd av Göran Samuelsson
(Text & Musik: Göran Samuelsson. Label: Fergus Record, 2014.)

Jag vill ha silver jag vill ha gull
jag vill ha känslor för all kärleks skull
Jag vill ha kunskap äga ordens makt
och vara stolt och säga det jag vill ha sagt
Jag vill va´ modig och va´ stark som stål
och vara lika djup som brunnens vattenhål
och jag vill va´ trygg och ömsint äga empati
och vara den som lockar till att vara fri

Men allt det där ligger utanpå
så långt borta och så svårt att nå
men det är mödan som gör resan värd
och fast min gloria stundom varit sned och tärd
så vill jag tro en gång vid vägens slut
att inte änglasången ebbat ut
att alla djävlar står med snopen min
när den blir framkörd himlens gyllne limousin

Jag vill va´himmel jag vill va´jord
jag vill va´ benen på ett dukat bord
jag vill va´ lycklig och jag vill va´ snäll
jag vill va´ han som kommer hem i kväll
och jag vill drömma vackert om en fredlig tid
och vara hel och uppfylld av oändlig frid
och jag vill vara den som manar upp till kamp
och jag vill rensa vägen från allt stöveltramp
Och jag vill känna värmen från ett sus och dus
och vara vinet uti alla fyllda krus
och jag vill vara ödmjuk som Clint Eastwoods katt
och lika stor och upplyst som en stjärnklar natt
och vara Curryt i en indisk restaurang
och jag kan nog tänka mig va´ däck om du är slang

Refräng: Men allt det där ligger utanpå ...


***

  Packmopedsturné är ett återkommande konsertarrangemang i Värmland, där de deltagande artisterna reser mellan konsertplatserna på mopeder. Turnéerna har arrangerats sommartid så gott som årligen sedan 1992. Initiativtagare och turnéledare är musikern Göran Samuelsson.

  Bland de artister som har medverkat finns bland andra Uno Svenningsson, Irma Schultz Keller, Niklas Strömstedt, Wille Crafoord, Peter Lundblad, Marie Bergman, Caroline af Ugglas, Ebbot Lundberg, Nisse Hellberg och Totta Näslund. Källa: Wikipedia


Tyst och snäll, framförd av Göran Samuelsson
(Text & Musik: Göran Samuelsson. Label: Fergus Record, 2014.)


Tack te dig frå Ämtervik
sôm skeck mig tulipaner
Jag känd mig jämt som rektit rik
- dä höjd frå vanli vaner
Å flunsan som i bröstet rev
försvann med ens å öpp jag klev
å skrev ett tocket hära brev

Sen hôppes jag du sjonger låter
än nôt år om gamle båter
ôm allt som hör livet te
ôm albyl och magnesyler
ôm vattenglas och andre pryler
och ôm sånt som vi knappt kan se

Men nu ôrker jag int skriv nôt mer
så om ursäkt jag riktigt ber
att jag inte kom en tåcken kväll
Men min gamle termometer
tal ôm dödens hemligheter
fast jag själv var tyst och snäll
fast jag själv var tyst och snäll


***

  1998 gav han ut diktsamlingen "Under ett stolsben" och 2010 blev Göran Samuelsson vald till årets värmlänning. Samma år fick han Svenska vispriset. Källa: Wikipedia

Brev, av Göran Samuelsson
(ur Under ett stolsben. Egen utgivning, 1998.)


Din bikini var för liten.
Jag fick inte plats med en fot en gång -
ändå hade du lämnat den kvar.


Kvarglömt mintgrön, kunde den lika gärna
varit en insekt.
Bönsyrsa - Syrsböna - bikinibrud.
Raggsocka kräver annat material.


Hösten låter sig inte vänta.
Löv faller.
Gräs vissnar.
Nackhår reses.
Och i en gles syrenberså
står en frusen längtan
och doftar sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar