onsdag 23 december 2015

A blooming zucchini-award

  Dopparedan är bara några timmar bort. Vi har ägnat oss åt sista minuten-inköp och nästa nomineringsfilm. Den här gången handlar det om Årets barnpoesi. Som jag tidigare har berättat tillägnas priset den betydande barnboksförfattaren Lennart Hellsing. Jag har valt att kalla priset "Hellsings gurka". De åtta nominerade författarna (och redaktörerna) presenteras i filmen.


**

  Utöver de åtta kandidaterna får ni exempel från två andra barnpoesiböcker.

  Den mycket begåvade ungdomsförfattaren Benjamin Zephaniah har tre bidrag med i boken "Give the ball to the poet". Bland annat den här:

This Orange Tree, by Benjamin Zephaniah
(from Give the ball to the poet : a new anthology of Caribbean poetry. London : Commonwealth Education Trust, 2014.)


I touched my first rose
Under this orange tree,
I was young and fruity
The sweet rose was blooming.

I found faith
Under this orange tree
It was here all the time,
One day I picked it up
Then I realized
How great you are.

It was under this
Very orange tree
That I read
My first Martin Luther King speech.
How great the word,

It was here
Under this very orange tree,
On this very peace of earth
That I first sang
With a hummingbird.
How great the song.


This orange tree knows me,
It is my friend,
I trust it and
It taste good.


***

(Ur "Livet på en pinne", av Maria Nilsson Thore. Stockholm : Bonnier Carlsen, 2015.)

Vilar i mitt varma mörker,
undrar så vem jag ska bli.
Fågel? Fisk? Nej, mittemellan?
Huggorm eller kolibri?

Har jag fjädrar eller fjäll?
Blir jag omtyckt, blir jag snäll?
Ska jag flyga eller gå?
Jag vet vad jag hoppas på ...



Kläcks jag mitt bland hundra andra?
Alla lika dunigt små?
Alla liknar vi varandra,
om man tittar utanpå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar