måndag 28 december 2015

Barmhärtigheten sträcker ut sig

  Barnpoesin har fått mer utrymme i bloggen under 2015 och planen är att det ska bli än mer under nästa år. Med tanke på det kan det vara på sin plats att utnämna årets sagofigur. Det magiska landet Oz förekom som referens i ett av de populäraste inläggen, det som handlade om vallmoblomman. Det är ju så att figurerna i Trollkarlen från Oz passerar ett sövande vallmofält.
  Men inte nog med det; till filmatiseringen av boken 1939 skrevs en klassisk ballad, som i filmen sjungs av huvudrollsinnehavaren Judy Garland (flickan Dorothy Gale). Detta skrev jag om i mitt inlägg om trombonen.

Judy Garland som Dorothy Gale
(1939)

Årets sagofigur 2015: 
Dorothy Gale ur Trollkarlen från Oz

**

[Somewhere] Over the rainbow
Text: E. Y. Harburg (1896-1981), Musik: Harold Arlen (1905-1986).

Somewhere over the rainbow, way up high
There's a land that I've heard of once in a lullaby.
Somewhere over the rainbow, skies are blue
And the dreams that you dare to dream,
Really do come true. 

Someday I'll wish upon a star
And wake up where the clouds are far behind me.
Where troubles melt like lemon drops,
Way above the chimney tops,
That's where you'll find me. 

Somewhere over the rainbow, blue birds fly

Birds fly over the rainbow
Why then, oh why can't I? 

Somewhere over the rainbow, blue birds fly

Birds fly over the rainbow
Why then, oh why can't I? 

If happy little bluebirds fly beyond the rainbow

Why, oh why can't I?

***

  Ni har säkert noterat att min adventskalender innehöll bilder på porslinsfigurer. Det gjorde den för att porslin har förekommit en hel del i årets dikter. Ja, faktiskt började det redan i december 2014. Den fina visan "Dockans man" (Text: Fanny Alving, Musik: Alice Tegnér) handlar ju om en porslinsdocka. Sedan bidrog Lukas Moodysson med en dikt som heter "Porslin" och som avslutas med textraden "så står jag här i tusen bitar som en ihoptejpad porslinsfigur".


  Till dessa dikter (och flera andra med porslinsinslag) kan vi också lägga den fina dikten "El Florida Room" av Richard Blanco. Här får ni ett kortare reprisavsnitt ur den:

Årets Konstverk/Hantverk 2015: en Porslinsfigur

*

El Florida Room (third stanza), by Richard Blanco (f. 1968)
(from Looking for a Gulf Motel. Pittsburgh, Pa. : University of Pittsburgh Press, 2012.)

Angel from Lladró figurines

Not a sitting room, but El Florida, where
I sat alone for hours with butterflies
frozen on the polyester curtains
and faces of Lladró figurines: sad angels,
clowns, and princesses with eyes glazed
blue and gray, gazing from behind
the glass doors of the wall cabinet.

***

  Slutligen måste jag skriva några rader om den stora överraskningen bland mina kategorier. "Veckans blomma" överträffade mina förväntningar fullständigt. De tolv inläggen om blommor har varit mycket populära. Så självklart utser jag årets blomma, och det blir en växt som ännu inte haft ett eget "kapitel" i bloggen. 


Årets blomma 2015: Näckros

  Jag visste inte att näckrosen kunde bistå med sådan ödesmättnad som den gör hos Eeva Kilpi och Sedigheh Vasmaghi. Dessutom förekommer näckrosor i Nabokovs dikt "Lilith". Jag bjuder er hela Kilpis dikt i repris men också ett kortare utdrag från Vasmaghis politiska dikt.

**

Even nature gives you no choice, by Eeva Kilpi (f. 1928)

When you have seen a cloud 
in the lap of a pond; 
and the moon 
between the waterlilies; 
inevitably you are at the mercy 
of your own soul.

*

Till och med i skallarna utan hjärnor ska jag så ordet (de avslutande stroferna), av Sedigheh Vasmaghi (f. 1962)
(ur Smälta smärtor : dikter / Sedigheh Vasmaghi ; redaktion: Jasim Mohamed & Magnus Ringgren ; översättning: Tobias Bernander. Uppsala : Edda, 2013.)

Jag kommer från en bränd generation
idag har dött i mig
de rena ögonblicken har brunnit upp i mig
om morgondagen får leva
ska jag gro
ska jag växa
Som en näckros,
ska jag slingra mig
mot solens långa stråle
och den grå himlen
ska jag göra grön



Om morgondagen dör i mig
finns inget kvar
utom de brända stenarna på marken
och den brända näckrosen
i gölen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar