måndag 3 augusti 2015

Stjärnhimlen, del 8 - Kräftan

  Kräftans stjärnbild är lätt att hitta och väl värd att söka efter då den innehåller några fina stjärnhopar. I dikten "I Krabban" har Erik Axel Karlfeldt inspirerats av bondepraktikan. Krabban är detsamma som Kräftans stjärntecken (lat. Cancer).


  Kräftan är en av de ursprungliga stjärnbilderna och hör ihop med historien om Herkules. När den store kämpen skulle utföra ett av sina tolv hjältedåd, nämligen döda den lerneiska hydran, sände Hera en kräfta för att försvåra Herkules uppgift. Detta lyckades dock inte. Herkules dödade kräftan genom att trampa på den. Trots att uppdraget misslyckades placerades kräftan på himlavalvet, av Hera.

***

I Krabban, av Erik Axel Karlfeldt (1864-1931)
(Ur Fridolins visor och andra dikter, Stockholm : Wahlström & Widstrand, 1898.)

Uti Krabban skall man bruka 
argrimonia, laktuka,
ättika och ruteblad,
föra sig i nya kläder,
njuta fältens arla väder, 
källans dryck och svala bad,
item låta leverns åder;
så den gamla boken råder, 
vill du vara sund och glad.

Sommarkläder har jag dragit, 
jag har druckit, jag har tvagit, 
låtit vinterns tunga blod.
Ost och fläsk har jag föraktat 
samt för veklighet mig vaktat, 
och min sömn var ej för god. 
Dock, och trots den gröna maten 
rutebladen och spenaten,
är jag vid ett sorgset mod.

Bondepraktika, du kloka, 
marken vill jag genomsnoka, 
snäpparn vill jag låta gå:
säg, vad örter skall jag bruka 
mot mitt hjärtas sommarsjuka, 
vilken åder skall jag slå? 
Dägligt lysa berg och hagar,
säg, vi bleka himmerdagar 
härska i min håg ändå.

***

  Kräftans stjärntecken infaller mellan 22/6 och 22/7. De som är födda då sägs vara känsliga och mottagliga för intryck. Deras mottaglighet gör att deras sinnestämning kan växla snabbt. De är samtidigt reserverade och ibland rädda för att vissa upp sitt stora känsloregister. De har ett stort behov av att ta hand om andra, de bryr sig och fäster sig lätt vid andra, är försiktiga och mjuka. De är ofta beroende av bekräftelse på att de duger och de har ibland problem med självförtroendet eller att de tar sig själva på ett lite för stort allvar. Källa: Astroguide.se

  Det stämmer ganska dåligt in på mina två val av poeter. 

*

  Wole Soyinka, vars fullständiga namn är Akinwande Oluwole Soyinka, är kanske den mångsidigaste och den mest nyskapande av alla afrikanska författare och hans insatser inom dramatiken är banbrytande. 1986 fick han som förste afrikan ta emot Nobelpriset i litteratur. Han är en man med ett stort personligt mod och ett starkt rättspatos, omutligt fortsätter han att gissla politisk maktfullkomlighet och korruption i det nigerianska samhället. Källa: Världslitteratur.se

Night, by Wole Soyinka (f. 1934)
(from The Wadsworth Anthology of Poetry. Toronto, 2006.)

Your hand is heavy, Night, upon my brow.
I bear no heart mercuric like the clouds,
to dare.
Exacerbation from your subtle plough.
Woman as a clam, on the sea's cresent.
I saw your jealous eye quench the sea's
Flouorescence, dance on the pulse incessant
Of the waves. And I stood, drained
Submitting like the sands, blood and brine
Coursing to the roots. Night, you rained
Serrated shadows through dank leaves
Till, bathed in warm suffusion of your dappled cells
Sensations pained me, faceless, silent as night thieves.
Hide me now, when night children haunt the earth
I must hear none! These misted cells will yet
Undo me; naked, unbidden, at Night's muted birth.

***

  June Jordan (1936-2002) var en hyllad författare, aktivist och lärare känd för en rad böcker inom genrerna poesi, essäer och fiktion.


Poem for my love, by June Jordan
(from Directed by Desire: The Collected Poems of June Jordan. Port Townsend, Wash. : Copper Canyon Press, 2005.)

How do we come to be here next to each other 
in the night 
Where are the stars that show us to our love 
inevitable 
Outside the leaves flame usual in darkness 
and the rain 
falls cool and blessed on the holy flesh 
the black men waiting on the corner for 
a womanly mirage 
I am amazed by peace 
It is this possibility of you 
asleep 
and breathing in the quiet air

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar