tisdag 11 augusti 2015

Kärleken går som en vind genom rummet

  Jag har haft lite ont om tid för mina inlägg under måndag och tisdag, dels beroende på att jag har börjat jobba igen och dels för att mina kontakter med PSTC-juryn är i full gång. Det ser bra ut på den fronten. Idag hinner jag bara få ihop ett inlägg med två underbara kärleksdikter.

121 dikter om kärlek
Stockholm : Bromberg, 2011

***

([När vi dansar] av Sara Hallström (f. 1979), ur antologin "121 Dikter om kärlek". Brombergs, 2011.)

När vi dansar, när vi står hos varandra,
om jag kan röra vid dig utan att använda mina fingrar,
som en katt lyfter en katt i nackskinnet med munnen.
Musiken drar genom ryggraden och skakar,
din kropp en annan men samma,
jag behöver inget foder att lägga mellan.
Stunden tar dagar,
går som en dämpad explosion genom dygnen,
bränner bort allt torrt gräs och slickar håret över armarna.
Om jag får plats i dig är det i luckan mellan skulderbladen,
under håret bland varma rötter.
När du sticker tungan i min mun
är du inte ens en decimeter från min hjärna,
här vill jag ha oss


***

Min älskade ligger intill mig, av Margareta Ekström (f. 1930)
(ur "121 Dikter om kärlek". Brombergs, 2011.)


Min älskade ligger intill mig.
Insvept i täcket
är han alldeles blommig,
han som om dagen är så enfärgad.
Ja,han vilar krökt intill mig
som en stor,blommig kålmask.
Hans andetag susar som nattens jämna puls.

Min älskade sover intill mig.
Hans hand som nyss höll hårt i min
har slappnat och i drömmen
håller han i någon annan.
Mina fötter inkilade mellan hans ben
förvandlas till tortyrinstrument.
Med bävan undrar jag
när han skall bryta sig ut ur mardrömmen
med ett skrik
som från en skadeskjuten säl.
Men än susar hans andetag
som en sommarvind genom rummet.

Han pustar liv över mina kinder
och natten sträcker sig framför oss:
en ointecknad kalender
med hararnas sammanträden under månen.

Min älskade vilar intill mig,
blommig och frånvarande.
Och jag njuter dessa timmar
och minns hur jag mitt i dagens jäkt
kunde längta hit, just hit
som till en kommande båtresa
med overksamhetens lustyacht
följd av en flock tysta måsar
på spaning efter en smula tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar