lördag 15 augusti 2015

I konstnärens spektrum

  En fruktansvärd vecka har förskjutit bloggens veckotablå. Lördagskvällen ägnas åt tre intressanta antikvariatfynd. Ni får vänta på diktsamlingen "Fast animal" av Tim Seibles till nästa vecka.

Trädet och flodkröken (1877)
Carl Fredrik Hill

  Ibland har jag lite svårt för att acceptera prisnivåerna på antikviteter. Men kvällens första bok tycker jag är värd sitt utgångspris (400 kr). Jag har varit på Kungliga Biblioteket och studerat deras exemplar av:

På lifvets våg : en cykel dikter : med illustr. 10 blad velin / Johan Nordling. Stockholm : Chelius, 1890

  Den är vackert tryckt (i Leipzig), helt i litografi på styvt papper och med vackra illustrationer (kust och båtmotiv).


  Johan Nordling (1863-1938) blev student i Uppsala 1881 med kemi som huvudämne. Han gav redan vid 17 års ålder ut sin första diktsamling. Han bestämde sig snart att lämna både kemin och Uppsala och begav sig till Stockholm 1884 där han började som medarbetare på Dagens Nyheter.
  Av alla hans böcker blev, om än inte den mest lovprisade så den absolut mest populära "Siljan, en bok om Sveriges hjärta". Han är även känd som författare till scoutsången. Källa: Wikipedia

(ur På lifvets våg. Stockholm : Chelius, 1890.)

I tysta kvällar,
när dagen somnar,
mitt sinne vaggas
till trånsjuk dröm;
Och barndomskusten
står upp förklarad
i fjärran hägring
ur dunkel ström.

Som bladen falla
ur trädets krona,
när frosten sköflar
dess helgedom,
så har den spridts för
all världens vindar
min anings barnsliga
skära blom.

Men djupt når roten,
fast stam står naken,
och under barken
går safvens blod.
Det minnes våren,
det drömmer våren.
Det kan ej, vill ej
Ta' höst för god.


***

  Spektrum var en litteratur- och kulturtidskrift som utgavs i Stockholm mellan 1931 och 1933. Initiativtagarna och redaktörer var Karin Boye, Erik Mesterton och Josef Riwkin. Man hade även ett förlag som bland annat gav ut Gunnar Ekelöfs första diktsamling. Livslängden var endast två år och ett dussintal nummer, men den kom att få stort inflytande på det svenska kulturlivet. Källa: Wikipedia

  Nyligen erbjöds tredje numret av den andra årgången (1932:3) hos Patrik Andersson Antikvariat i Lund. Priset låg på 250 kr. Jag är rätt säker på att priset hade varit mycket högre om det varit det föregående numret (1932:2) som sålts. I det numret finns den klassiska översättningen av T.S. Eliots "The waste land" i Karin Boye's tolkning.

  Ur nummer 3 ger jag er en strof ur Ebba Linde's dikt om Pär Lagerkvist.

Pär Lagerkvist (1891-1974)

Ibland, i stormnätter,
flämtar och slocknar det elektriska ljuset.
Papperet brister i vår hand.
Då står du därutanför,
tätt inpå rutan,
omvärvd av blixtarna,
trygg, skrämmande.
Och vi mister oss själva och störtar samman
och hämtar upp ur djupen räddande visshet att allt
till slut
är ett.


***

  Kvällens sista verk "Nagug" består av Carl Fredrik Hill's efterlämnade manuskrift och gavs ut 2008 av Kungliga Akademien för de fria konsterna.

  Carl Fredrik Hill var en svensk bildkonstnär född i Lund. Hill räknas till en av Sveriges främsta landskapsmålare. Hills livsöde och konstnärskap tillhör den svenska konsthistoriens märkligaste och mest intressanta. Född i ett akademikerhem i Lund lyckades han trots faderns protester få påbörja studier vid Konstakademin i Stockholm och reste sedan till Frankrike, där han kom i kontakt med Corots landskapsmåleri. Han fann sina motiv i Barbizon och senare vid floden Oise, i Luc-sur-Mer och Bois-le-Roi. Han målade frenetiskt med förhoppning om att bli antagen på Paris-salongen. Redan under studieåren kämpade han med en begynnande mental ohälsa och 28-årig måste han föras till sinnessjukhuset i Passy. Under sjukhusvistelsen påbörjade han sin rika produktion av teckningar och fortsatte sedan med detta efter återkomsten till Lund, där han under återstoden av sitt liv vårdades av familjen.

  I manuskriptets inledande dikter framträder Carl Fredrik Hill som barden.

(ur Dikter och författarskap på några språk. Vol. 2 / Carl Fredrik Hill "Nagug" ; introduktion: Sten Åke Nilsson ; transkription: Lars-Håkan Svensson. Stockholm : Atlantis, 2008.)

Känslans konung är den fången
Som i blomster-nejder går,
Lyssnar ej till fogel-sången,
Stark och varm i lunden står.

Bättre sång än näktergalens
Bjuder Han ur riklig famn.
Kronan också ej ur alens,
Utur lagerns egen hamn

Sänkte sig till sångarns tinning.
Ärorik och stolt och skön ...
Nu en konstnärs-konungs vinning,
Svaret på hans hjertas bön.

Konungen sin pensel kastat
Och från konstens drottarsal
In i diktens tempel hastat
Funnit nya ideal.

...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar