måndag 24 augusti 2015

Kärleken är befriande

  För tillfället lägger jag mycket tid på att slutföra PSTC 2015. Rekryteringen av jurymedlemmar har gått långsammare i år. Jag har dessutom haft ett par avhopp som ytterligare har försenat formeringen. I dagsläget har jag tre kvinnliga textbedömare. Jag räknar med att redovisa PSTC-finalen under vecka 38, lite senare än planerat.
  Till kvällens inlägg har jag än en gång hämtat kärleksinspiration från boken "121 dikter om kärlek", utgiven av Brombergs förlag (2011).


  Jag börjar med en klassisk visa, vars text först dök upp i Evert Taubes "Svärmerier" (1946). Egentligen består dikten av en endaste mening. Efter diktraderna får ni sonen Sven-Bertils framförande i ett ljudklipp.

Så skimrande var aldrig havet ..., av Evert Taube (1890-1976)
(först publicerad i Svärmerier. Stockholm : Bonnier, 1946.)

Så skimrande var aldrig havet
och stranden aldrig så befriande,
fälten, ängarna och träden, aldrig så vackra
och blommorna aldrig så ljuvligt doftande
som när du gick vid min sida
mot solnedgången, aftonen den underbara,
då dina lockar dolde mig för världen,
medan du dränkte alla mina sorger,
älskling,
i din första kyss.



***

  Vi fortsätter med en riktig kortis av poeten och dramatikern Pamela Jaskoviak. Hon är numera kåsör i radioprogrammet "Godmorgon, världen!".

Jag samlade ..., av Pamela Jaskoviak (f. 1966)
(ur 121 dikter om kärlek. Stockholm : Bromberg, 2011.)


Jag samlade på solglasögon
du speglade dej som i tjärnvatten
så föll vi samman.


***

  En humoristisk avslutningsmiddag bjuder May Engvall på. 
Under många år arbetade May Engvall som grafiker på Svenska Dagbladet, och blev där grafikerfackets första kvinnliga ordförande. 
  Hon gjorde sig känd som debattör och skrev otaliga artiklar i pressen. May Engvall var även en uppskattad kåsör i tidningen Folket under många år, då under signaturen Maj O´Näs.
Politiken var ett stort intresse för May Engvall och som 80-åring kandiderade hon till riksdagen för socialdemokraterna.

Som författare gav hon bland annat ut barnböcker såsom "Motellmysteriet" och "Kram och kyss : första ordboken om kärlek och sex". En annan bok, Tänk sig för Augusta, är publicerad på internet.

Han kommer i kväll!, av May Engvall (1927-2009)
(ur 121 dikter om kärlek. Stockholm : Bromberg, 2011.)


Han kommer i kväll!
Allt jag läst
om vit duk, levande ljus
och vin och smårätter
dundrar genom skallen.
Jag knuffas i snabbköpet
och köper för dyrt.
Kö till förbannelse
på systemet.
Mot röd gubbe
undgår jag döden
med två centimeter
utan att märka det.
I hissen avstår jag
med viss saknad
från att pussa grannen.
Timvis jäkt - allting klart.
Två minuter att duscha
och ta på vackra klänningen.
Det sista hinner jag inte.

Du är hos mej. Här hos mej!
När vi äntligen tänker på mat
är den kall.
Vinet är varmt och ljusen
nedbrunna.
Glupande hungriga
har vi inte en aning
om vad vi äter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar