onsdag 28 september 2016

Du kom från ingenmansland

  Kvällens antologi är kanske inte den bästa ur En bok för allas utgivning men den är definitivt en av de mer efterfrågade. Även på skolbibliotek får vi emellanåt frågor om dikter för speciella högtider. Då tar jag fram Den svenska högtidsboken. Den innehåller många fina pärlor.


***

  Det är inte konstigt att den håller hög kvalitet när man tittar på vilka som ingick i redaktionen och vilka ytterligare personer som deltog i urvalsprocessen.

  Redaktionen bestod av Göran Palm, Marie Lundquist och Carl-Johan Kleberg. I den bistående kommittén ingick bland flera: Hans Alfredson, Bengt af Klintberg, Suzanne Osten, Arne Ruth, Bo Strömstedt och Gösta Åberg.


  Boken är uppdelad i flera mindre avdelningar. Det går att hitta dikter för namngivningsfesten, bröllopet, skilsmässan, minnesstunden, Alla hjärtans dag, Valborgsmässoafton, Mors dag, Midsommarafton, FN-dagen, Alla helgons dag, julhelgen, m.fl.

  Jag har valt ut tre dikter, en för namngivningen och två för begravningen / minnesstunden, som jag tycker mycket om.


*


Ord till Johanna, av Margareta Ekström
(Ur Den svenska högtidsboken / redaktion: Göran Palm, Marie Lundquist, Carl-Johan Kleberg. Stockholm : En bok för alla ; 2000. Originaldikt från Ord till Johanna, FIB:s lyrikklubb, 1973.)


Du tar på min hand
sakta
eftersinnande
som bara en mor eller en älskare.

Du är mitt barn i världen
en förlängning av det jag inte
känner
in i det jag inte vet.

Som evighetskikare
hopskjutna i varandra
vilar kvinnoödena:
färdiga att skåda det osedda,
blinda bakåt mot det ofödda.

När du sköts ut ur mig
som en oljad fisk
ropade jag av skratt och häpnad.
Sen dess har du aldrig upphört
att förvåna mig.

Du drillade som en trast
medan jag ännu blodig
skämtade med barnmorskan.

Du höll mitt finger
i ett stadigt grepp.
Jag kände mig trygg:
Du skulle nog ta hand om oss!

Och när jag vaknar dyster
bjuder du på fantasiglass
och solkatter.

Därför skriver jag allt det här till
dig
och för att minnas
att en gång var jag en port för dig,
och vi möttes
trötta och nedblodade
vid gränsstationen
Du kom från ingenmansland
Jag kom från inga barns land.
Sen gick vi bort
tillsammans.


(Johanna är så klart Margaretas och Pär Wästbergs dotter. Johanna Ekström, f. 1970, är poet och bildkonstnär. Hon har bland annat gett ut sex diktsamlingar.)

***


  Nästa dikt publicerades första gången 1990 och är skriven av Elisabeth Rynell. I hennes författarporträtt hos Alex författarlexikon går att läsa följande:

  "Genomgående i både Elisabeth Rynells prosa och poesi är hennes starka känslomässiga intensitet som kännetecknas av öppenhet och sinnlighet i såväl skildringar av människors inre känsloliv som naturens olika uttrycksformer."

  Det tycker jag avtecknas i hennes dikt "Det finns människor som ..."


"Det finns människor som ...", av Elisabeth Rynell
(Ur Den svenska högtidsboken / redaktion: Göran Palm, Marie Lundquist, Carl-Johan Kleberg. Stockholm : En bok för alla ; 2000. Originaldikt från Nattliga samtal, Bonnier 1990.)


Det finns människor som långsamt
skrumpnar och försvinner
stegvis in i döden

Du bara gick
ut ur rummet
och var förlorad

Din döda kropp
vittnade
om ett övermått av liv
som gett upp andan

med en plötslighet
som lämnar avtrycken från dina händer

likt brännsår
över hela min kropp


***

  Jag avslutar sorgetemat med årets kanske hetaste poet, Ann Jäderlund. Följande dikt publicerades först i Vimpelstaden från 1985.


Efter katastrofen, av Ann Jäderlund
(Ur Den svenska högtidsboken / redaktion: Göran Palm, Marie Lundquist, Carl-Johan Kleberg. Stockholm : En bok för alla ; 2000. Originaldikt från Vimpelstaden, Bonnier 1985.)

Över takåsarna hänger mitt svarta
hjärta
I hjärtat finns åtta hål
Allt blåser där,
En liten vind
tar tag
I hela den oerhörda sorgen

Så dunkar det
Så dunkar det

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar