onsdag 11 januari 2017

Några dåsar medan slagen pulserar

  I dagens alfabetsinlägg har två av dikterna annorlunda kopplingar till respektive uppslagsord. Annars kan jag förklara dagens ord med termerna: känselförlust; slutprodukt; och behjärtansvärd.

***

D som i Domning - substantiv till verbet domna. Tillfälligt förlora känseln vanl. i begränsat kroppsparti; om person: ~ av trötthet.
BET.NYANSER: a) (med partikeln av) förlora medvetandet: hon fick ett slag i huvudet och ~de av b) om kroppsdel: hon satt så illa att benet ~de c) mer el. mindre bildligt: väcka de ~de livsandarna
HIST.: sedan äldre fornsvensk tid; fornsv. dofna, domna, bildn. till dovin 'slö, dåsig'; och därmed släkt med ordet duven. Källa: NE

*

(Ur Dikter, av Erik Lindorm. Stockholm : Bonnier, 1963.)

Foto: solgunga.se

I sommarens solgungande domning vi lågo 
och blinkade mot ljuset, dåsigt tryggt. 

I vällustig matthet, halvblundande vi sågo, 
jag tankarnas, du måsarnas flykt. 

Svart och stjärnlös måste du i höstnatten vagga, 
och mörkret slog svart om min själ. 

Men vi drömde ändå om vårens dans och fragga, 
om böljornas och blodets klara spel. 

Vintern kommit glidande som is, och det snöar 
i ditt vatten, det isas i min själ. 

Men vi väckas ur vår långsömn, när marssolen töar, 
det veta vi så innerligen väl.

***

E som i Efterbörd - sammanfattande benämning på moderkakan (placenta) med navelsträng och fosterhinnor. Efterbörden avgår en stund efter det att barnet framfötts och pressas ut av livmoderns sammandragningar.
  Hos däggdjur påskyndas processen av att den nyfödda ungen diar, varvid hormonet oxytocin insöndras från hypofysen och får livmodern att dra sig samman. Hos flertalet husdjur lossnar efterbörden lätt, men hos kor, som har s.k. kotyledonplacenta, kan efterbörden bli kvar några dagar, särskilt om förlossningen varit komplicerad och en infektion tillstött.
  Historiskt har ordet haft ovanstående betydelse sedan 1538.
Källa: NE

*

(Ur Läkebok, nedresa : dikter / Stig Sjödin. Stockholm : Bonnier, 1993.)

Länge var jag söndagsbarn,
nästan allt dansade efter min pipa.
Det tog visserligen tid, men plötsligt
slapp jag att sitta vid snålbordsändan
och gnessa på den låghalta pallen.

Jag invigdes och togs in i livet av min mormor.
En morgon i lagårn befallde hon mig att hjälpa till,
en ko skulle kalva.



Kalven låg gudskelov rätt, med framklövarna först,
precis som den skulle.
När fostervattnet gick började denna erfarna kvinna,
släkt med jordens alla jordemödrar,
att med sin mildaste röst kommendera mig:
Ta tag i benen, lirka nu, hjälp till, sakta,
lämpa försiktigt, tintla, ha inte bråttom.
Jag kan ännu känna kalvens värme i mina händer,
mjuk, len och glidande slemmig.
Så ser jag mulen, huvudet komma, öronen som ligger
bakåt och ett osannolikt levande öga som ser på mig.
När hela huvudet är ute går resten av sig självt.
Sedan kommer efterbörden, placentan,
som är ett färgrikt spektrum av nyanser mellan
rött och blått, en sammanfattning av livets grunder.

Jag är femton år och nästan utan ord.
Denna visa kvinna ur folket ser på mig och säger:
Ja, söndagsbarn skall mycket se.

Så fick jag skärvan i ögat.


***

F som i Förmak hjärtförmak , atrium cordis. Hos däggdjur finns två förmak, vänster och höger förmak, vilka åtskiljs av en tunn vägg, förmaksseptum. Det högra förmaket mottar blodet från hålvenerna (stora kretsloppet), det vänstra förmaket från lungvenerna (lilla kretsloppet).
  Under fostertiden, då lungorna ännu inte används för syrsättning av blodet, finns förbindelser mellan hjärtats högra och vänstra halva bland annat i form av en öppning mellan förmaken (foramen ovale). Vid födelsen sluts denna öppning, och de bägge hjärthalvorna skiljs fullständigt från varandra.
  Historiskt fanns ordet sedan 1585 men då i betydelsen av mindre salong i finare hem. I betydelsen rum i hjärtat har ordet använts sedan 1799. Källa: NE



Alla hjärtans slag, av Henrik Valentin
(Ur Kött & kättja ; omslag och bilder av Carl Erik Blomberg. Helsingborg : Fonem, 1999.)

Tänk att en kroppsdel
En av våra muskler
har fått en alldeles egen dag

Det är ett fint sätt
att uppmuntra någon
som tålmodigt
osynligt
och tystlåtet
slår sina slag för livet
varje sekund
år ut och år in

Men uppmärksamheten
gäller kanske
förmakens och kamrarnas förmåga
att slå sig lösa
lämna plikten för ett ögonblick
bli passionerade
fyllas av vänskapens värme

Alla färger
former
åldrar
format
Alla hjärtan
som blir varma
av rytmen
från en annans puls

Men även
det lilla ensamma hjärtats
dag
det som får titta sig
i hallspegeln
för att hitta någon
som slår
sitt dunka-dunka
i samma takt

Alla Hjärtans Dag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar