söndag 9 november 2014

Life goes on

Jag är ganska nöjd med innehållet i EE-alfabetet. Jag har lärt mig vad dungarees är för något. Jag har fått en ny kvinnlig favoritpoet i Sophie Hannah, och jag upptäckte det vackra norska ordet øyeeple. Det var naturligtvis ofrånkomligt att de flesta orden i alfabetet kom från engelskan. Svenskan har ganska få ord med ee, så bokstaven Ä blev lite besvärlig att fylla. Efter visdomsorden från Robert Frost på temat three, kommer hela alfabetet i tabellformat. Sen får ni sitta och sukta efter julkok och julgodis som blir nästa "A till Ö-följetong" i bloggen. Trolig start 29 november.


"In three words I can sum up everything I've learned about life — It goes on."
Robert Frost (1874-1963)

EE-alfabetet Upphovsman
Aberdeen Robin Robertson
Beethoven Bernhardt Wolff
Cheese Judy Brown
Dungarees Heather Brett
Evergreen David Malouf
Frisbee Hamish Ironside
Glee William Blake
Halloween Kenn Nesbitt
Indeed Mark Twain
Jubilee William Thomas Goodge
Keeper Langston Hughes
Leeds Sophie Hannah
Meeting Robert Browning
Needle David Malouf
Odysséen Homeros
Peer Gynt Henrik Ibsen
Queensland Henry Lawson
Reedy Jimmy Connors
Sweeney Todd Stephen Sondheim
Tveeggad Pia Tafdrup
Unheeded Howard Phillips Lovecraft
Vreeswijk Cornelis Vreeswijk
Weeny Paul Vance och Lee Pockriss
Beeswax Patricia Spears Jones
Yippee Sophie Hannah
Zuiderzee Paul Muldoon
Återseende Wilhelm von Braun
Äldre Eddan från västra Norge och Island
Øyeeple Harald Sverdrup

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar