fredag 18 augusti 2017

It began with a bass line

  Nu har jag läst första kapitlet i Bradleys "Book of rhymes", i vilket han tar upp relationen mellan the Beat och orden i rap-lyriken. Jag fastnade bland annat för följande citat: "Rap as we know it was born only after words started bending to the beat. It was founded on that dual rhythmic relationship."

***


  Till en början var rap-lyriken väldigt basic, och rimmen låg nästan alltid i slutet av textraderna. Rytmen dominerades av the Beat snarare än av flödet hos the MC. Lyssnar man på dessa låtar idag och jämför med vår tids största MC känns de rätt elementära (för att uttrycka sig milt). 

  Genrens första mainstream radiohit var "Rapper's delight" från 1979. Det var förmodligen den första rap-låt som vi européer la märke till. Jag har ett svagt minne av att ha hört den. Fast vid den tidpunkten var jag intresserad av helt andra musikgenrer.

  "Rapper's Delight" är en låt och singel av den amerikanska hiphop-trion The Sugarhill Gang. Låten är baserad på gruppen Chics låt "Good Times". Låten spelades in i en enda tagning. Det finns tre versioner av låten: 14:35 (12 "lång version), 6:30 (12" kort version) och 4:55 (7 "förkortad singelversion). Källa: Wikipedia


*

Rapper's delight (extract), Performed by The Sugarhill Gang
(Låtskrivare: The Sugarhill Gang, Sylvia Robinson, Nile Rodgers, Bernard Edwards, Grandmaster Caz. Label: Sugar Hill. Sugarhill gang, 1979.)

I said a hip hop
Hippie to the hippie
The hip, hip a hop, and you don't stop, a rock it out
Bubba to the bang bang boogie, boobie to the boogie
To the rhythm of the boogie the beat

Now, what you hear is not a test I'm rappin' to the beat
And me, the groove, and my friends are gonna try to move your feet
See, I am Wonder Mike, and I'd like to say hello
To the black, to the white, the red and the brown
The purple and yellow, but first, I gotta

Bang bang, the boogie to the boogie
Say up jump the boogie to the bang bang boogie
Let's rock, you don't stop
Rock the rhythm that'll make your body rock
Well so far you've heard my voice but I brought two friends along
And the next on the mic is my man Hank
C'mon, Hank, sing that song, check it out

(...)

***

  I boken genomför Adam Bradley en ingående analys av den ovan nämnda dualismen mellan rytmen i språket (talat) och beat-rytmen. Det är sällan jag fått så många aha-upplevelser i en musikteoretisk text.
  Det är omöjligt att återge alla "stenar som vänds" i hans analyser av genrens utveckling och hans jämförelser med den litterära poesin. Dessutom exemplifierar han sin genomgång med rap-lyrik som jag inte gärna återger i min blogg. Texterna är explicit stötande. Ett par låtar som omnämns i kapitlet finns med i spellistan. 

  [Jag har valt att ta med "Overnight celebrity" för att visa hur "snabb-rapparen" Twista likt genren i sin helhet har genomgått en transformation. Till en början var han mest känd för att vara den snabbaste rapparen av dem alla och tog plats i Guinness Rekordbok. Låten "Childz play" är med för att visa hur två olika MC's kan välja olika vägar till sitt flow även om slagrytmen är densamma. I låten avlöses Cee-Lo Green av Ludacris.]
  
  Jag rundar av med en låt som visar hur utvecklingen rört sig sedan 1979. Den här låten räknas inte som hip hop men visar på hur MC's som har känsla för rhythm har influerat sånglyriken inom andra genrer. Upphovsman till låten är Thomas Callaway, a.k.a Cee-Lo Green.
  Det enda som låtarna har gemensamt är att båda blev worldwide hits.


Crazy (extract), Performed by Gnarls Barkley
(Låtskrivare: Brian Burton, Thomas Callaway, Gian Franco Reverberi, Gian Piero Reverberi. Label: Downtown. St. Elsewhere, 2006.)

I remember when
I remember, I remember when I lost my mind
There was something so pleasant about that place
Even your emotions have an echo in so much space

And when you're out there, without care

Yeah I was out of touch
But it wasn't because I didn't know enough
I just knew too much

Does that make me crazy?

Does that make me crazy?
Does that make me crazy?
Possibly

And now that you are having the time of your life

Well think twice
That's my only advice

Come on now, who do you

Who do you, who do you
Who do you think you are?
Ha ha ha, bless your soul
You really think you're in control?
Well

I think you're crazy

I think you're crazy
I think you're crazy
Just like me

(...)

*


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar