fredag 25 augusti 2017

Feven och Promoe med rap över beats

  I tredje avsnittet med Rap poetry blir det svenska texter. Jag har valt ut tre artister och tre låtar som på olika sätt speglar utvecklingen för genren, samtidigt som analysen från förra veckan accentueras när svensk text anpassas till beats. Lägg märke till skillnaden mellan Feven och Promoe.

***


  Vart tog Feven vägen? 

  Feven Ghebremicael, född 1975 i Massawa i Eritrea, var (är?) en svensk rapartist med artistnamnet Feven som noterades för listframgångar i Sverige under 2000-2001.
  År 2000 gav hon ut albumet Hela vägen ut med låtar som "Dom tio budorden" och "Bränn BH:n". Källa: Wikipedia

  Jag gillar låten "Jag kom, jag såg". Dels för att den har ett riktigt bra beat. Men också för att texten innehåller några hints till genrens utveckling. Bland annat är Petter inflikad i låten där han ställer frågan: Vad hände med engelskan?
  Jag tycker det är bra att artisterna gick från engelskan till att använda svenska språket (det gäller även nästa artist i inlägget). Ni kan även notera markörerna rhymeblock och flow i textraderna.

*


Jag kom, jag såg /  framförd av Feven
(Upphovspersoner: Feven ; Patrik Collén ; Peter Webb. Album: Hela vägen ut. Sony Music, 2000.)

Vers 1:
Jag har tuggat färdigt, fått nog av att trampa vatten
Mina kamrater vill höra mig i radioapparater
Så Petter skicka' hit papper och jag sätter
Min signatur för det e' min tur och jag dräper
Onödiga MC's med mycket luft
Som snackar massa jävla goja, det e' mycket bluff
Sumpar sig själva för det e' mycket spelande
"Vad hände med engelskan?".. Jag konverterade!
Spelar ingen roll hur jag kickar, det e' vad jag kickar
Alltid prickar, fångar allas blickar
Feven spittar alla fåntrattar
Tar deras rhymeblock som toapapper
Texter som kuttar nacker, flow som förtjänar hacker
Guldtacker, egna hejarklacker
Annars blir jag en bov, för Feven har behov
Det här e' dagen då eran mandom sätts på prov

Refräng:

Jag kom, såg, segra' och står kvar
Trodde Feven gick under, ni räkna mina dar'
Men Feven står kvar som gjuten i sten 
Och ni vet vad ni får när Feven går på scen
Jag kom, såg, segra' och står kvar
Trodde Feven gick under, ni räkna mina dar'
Men Feven står kvar tar tillbaks det jag missat
Vem regerar? Bara gissa!!!

***

  Nästa låt visar både på utvecklingen hos en enskild artist som på rap-lyrikens anpassning till beats. I första versen ger Promoe till och med en varudeklaration över sin stil; "jag älskar orden så jag skrev för mycket text". 

  Nils Mårten Sebastian Edh, mer känd som Promoe, född 1976 i Västerås, är en svensk musiker och frontfigur i den svenska hiphopgruppen Looptroop Rockers. Edh föddes och växte upp i Västerås för att sedan flytta till Malmö men är numera bosatt på Österlen i Skåne.
  Som soloartist har han släppt sammanlagt sex album mellan år 2001 och 2009. 
  Det fjärde albumet Kråksången, kom ut våren 2009 och var hans första album helt på svenska. Källa: Wikipedia

*


Kråksången, framförd av Promoe
(Upphovsmän: Mårten Edh ; Tobias Jimson ; Michel Flygare. Album: Kråksången. DvsG, 2009.)

vers 2:
och när jag dansade framför spegeln var jag kanske feg men det kändes som jag hade de grymmaste movesen och tightaste stegen
hetaste rimmen i drömmen kunde jag fightas min egen skugga
på roliga timmen börja jag bajta mitt eget tugg av
run dmc men jag vakta min egen tunga
för det var bara vi plus några till writers på hela plugget
några höll ihop på brottets bana var vi förbundna 
ville förändra, våra föräldrar sa vi var för unga 
för o ränna på stan och jag skämdes som fan den där dagen när farsan kom ner o hämta hem mig från biljarden
finnig ungdom på glid gled runt i den nattliga staden
o det var bara vi så ja sa fuck it jag tar den 
om backen med sprit och tv'n från hotellbygget i skrapan 
sen åkte vi dit jag lärde mig älska lärde mig hata
men hur fan kom jag hit? med truppen från sydafrika till japan 
med rap över beats finns ingenting som inte jag kan

refräng:

så sjung för allt du är värd i världens kallaste värld
jag snackar inte om vädret
ta reda på vem du är gör nåt du kallar ditt verk
det kommer alltid va med dig
och sjung för att du är kär för allt vad tyglarna bär 
du vet väl att du är värd det
sjung om allt som du bär inom och utom din själ 
kompis jag tycker det klär dig

>>>



***

  I dagens sista spår får vi en historielektion av Timbuktu. Här får tunga beats sällskap av scratches. Det är väl inte Timbuktus bästa låt men den passar för att beskriva något av svenska rapmusikens kronologi.

A till A, framförd av Timbuktu (med ADL & Adam Kanyama)
(Text: Adam Baptiste, Jason Diakité & Adam Kanyama. Musik: Jens Resch-Thomason & Patrik Collén. Album: För livet till döden. Parlophone Music, 2014.)

vers 2:


som Lollipopfestivalen 96
jag körde Lifestress förband till ADL
jag var på scenen själv jag va duktigt blyg
jag träffade Dogge backstage han var ruggigt dryg
jag såg Ghostface Killah med en ficka full av dollar
jag försökte säga hej han tittade åt andra hållet
och DJ Sleepy va nummer ett
ville man höra nya tolvor va det i hans set
vi snackar Redman, Jeru, Tribe Called Quest
snackar 337or ingen iPhone 5
hade börjat få mustasch det va mer som en skugga
hade börjat få gage de va typ trehundra
spänn min vän det längsen o lägg till tre nollor
emcees som vill testa den kan hinka ollonjag kan den här kulturen kan den utan o innanvill du prata rap för jag har snackat tusentals timmar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar