lördag 1 oktober 2016

Vi besöker en kakak-koloni

  De sista fyra böckerna ur årets svenska trupp av barnpoesi presenteras idag. Det blir dikt och sång med Lotta Olsson, en rapande hals av Emma Adbåge, djur som ingen sett mer än Ulf Stark och slutligen Lina Ekdahls barnboksdebut.

***

  När jag skrev årets fyra sista, så menade jag förstås de sista som kan komma på tal för årets Fågel Blå.

  Kvällen börjar med att vi återser Lotta Olsson. Jag har tidigare skrivit om hennes Mitt bland stjärnor, som inte riktigt föll mig i smaken. Dagens bok innehåller både dikter och sånger, och det medföljer en CD-skiva. Det är totalt trettio texter i boken, men nästan hälften av dem har varit utgivna tidigare. Så därför känns bokens kandidatur till Årets barnpoesi inte så het. 
  Min favoritdikt i boken är det däremot bra drag i.

En djungel i staden, av Lotta Olsson
(Ur Livet är nu : dikt och sång dagen lång / Lotta Olsson, Charlotte Ramel, Jojje Wadenius. Stockholm : Bonnier Carlsen, 2016.)

En stad är som en djungel, som en skog, som en savann,
där bilarna är vilda djur som morrar lite grann.
Men håller man sig här på trottoaren
så är man trygg, då vet de var de har en.

Vem spinner där vid rödljuset? En röd Mercedes-katt!
Och där: Toyota-räven som en Saab-varg hann ifatt.
Vems gula ögon är det där som lyser?
En Porsche-tiger! Grrr! Man nästan ryser.

Vem är det där som ryter till och svänger runt ett hörn?
Ett Audi-lejon? Nej, minsann! En brummig Volvo-björn.
Två Lexus-bufflar! Stora, svarta, blanka.
På väg till vattenhålet för att tanka.

EN BMW-gepard som susar fram så elegant.
En gläfsig gammal Opel - och en lastbils-elefant!



Den rör upp damm - host, host! - som man står kvar i.
Så går det till på trottoar-safari.


***

  Nästa bok står systrarna Adbåge bakom. Deras bok, Halsen rapar, hjärtat slår - rim för 0-100 år!, innehåller huvudsakligen korta naivistiska verser. En del av dem är rim- och fingerlekar för de minsta barnen. 
  Roligast i samlingen en "Tvärtomvers".


Tvärtomvers, av Emma Adbåge och Lisen Adbåge
(Ur Halsen rapar, hjärtat slår - rim för 0-100 år! / Emma Adbåge, Lisen Adbåge. Stockholm : Natur & Kultur, 2016.)


Städa med en bräda
spika i en kvast
inte äta morot
bara äta blast
fötterna har vantar
händerna har skor
tuffingar är fjantar
lillebror är stor
läsa ur en ponny
rida på en bok
vad håller jag på med
är jag inte klok?


***

  Bäst i kvällens kvartett är Ulf Starks andra bok för året. "Djur som ingen sett - utom vi", är en fantasifull skapelse i ord och bild. Inte minst Linda Bondestams bilder imponerar på mina barn. 
  I boken får läsarna bland annat möta varelserna: Gulalan, Celansetten, Daglingen, Vadfisken och Havsgiganten.
  Jag och barnen uppskattade mest Kakakernas vi-känsla.


Kakakerna, av Ulf Stark
(Ur Djur som ingen sett utom vi, av Ulf Stark och Linda Bondestam (ill.). Stockholm : Berghs, 2016.)

Kakakerna tar sitt morgonbad
under bergets bambublad.
Dom klättrar upp och hoppar i.

Dom har alla samma smak,
dom gör alltid samma sak
i sin koloni.

Om nån försöker säga "jag"
blir det ändå "VI".


***

  Jag avslutar med en rykande färsk bokutgivning. "Vi smular, vi härmar en gök", av Lina Ekdahl och Emma Hanquist, släpptes till försäljning i tisdags och jag köpte den i torsdags. Manuskriptet vann bokförlaget Alfabetas tävling Castorpriset 2015. Författare är den välkända poeten Lina Ekdahl (älskad av många), som här gör barnboksdebut. 
  Även den här boken får plusbetyg för sina illustrationer. 
  Emma Hanquist, född 1 december 1980 i Visby, är en svensk illustratör. Hon har en Bachelor of arts från Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg och har läst illustration vid Maryland Institute College of Art i Baltimore. Hon har illustrerat för bland annat Dagens Nyheter, Spotify, Boston Globe Magazine, Fokus, Göteborgs Universitet, Regeringskansliet och Svenska Dagbladet.

  Liksom Barbro Lindgrens "Den lille fursten" har Lina Ekdahls text fått en del oförtjänt kritik, tycker jag.
Handlingen består av barnens lekar och uppfinningsrikedom samt det välkända föräldrabeteendet "att först tvingar man barnen att gå ut och leka, och senare så kräver man att de ska gå in för att bada, äta, m.m."


(Ur Vi smular, vi härmar en gök / Lina Ekdahl. Bilder: Emma Hanquist. Stockholm : Alfabeta, 2016.)

Vi äter skorpor.
Vi spelar tv-spel.
Vi bygger en borg.
Vi kollar i en bok om humlor.
Vi spelar kort.
Vi sjunger Bye bye I love you baby blue.
Vi kammar oss.
Vi slänger slängkyssar, I really really love you baby blue.
Vi skalar en morot.
Vi äter ostbågar.
Vi smular, vi härmar en gök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar