fredag 14 oktober 2016

Dylan på norsk

  Musikfredagarna kommer framöver att handla om covers, huvudsakligen på svenska eller norska. När jag planlade premiärinlägget för en månad sedan blev låtvalet "Make you feel my love". Fast den sanningen lär ingen tro på efter gårdagens besked.
  Tyvärr har Blogger problem med inbäddning av Spotify i afton. Så spellistan får anstå.

***

  "Make You Feel My Love" är en sång skriven av Bob Dylan som dök upp på hans album Time Out of Mind (1997). Låten släpptes först kommersiellt av Billy Joel, under titeln "To Make You Feel My Love", innan Dylans version gavs ut senare samma år. Den har sedan spelats in av ett stort antal artister och har visat sig vara en kommersiell framgång för artister som Adele, Garth Brooks, Bryan Ferry och Kelly Clarkson. Två covers av låten (en av Garth Brooks och en av Trisha Yearwood ) var med på soundtracket till filmen Hope floats (1998). Källa: Wikipedia



***

Make you feel my love, by Bob Dylan
(Album: Time out of mind. Columbia Records, 1997.)

When the rain is blowing in your face,
And the whole world is on your case,
I could offer you a warm embrace
To make you feel my love.

When the evening shadows and the stars appear,
And there is no one there to dry your tears,
I could hold you for a million years
To make you feel my love.

I know you haven't made your mind up yet,
But I will never do you wrong.
I've known it from the moment that we met,
No doubt in my mind where you belong.

I'd go hungry; I'd go black and blue,
I'd go crawling down the avenue.
No, there's nothing that I wouldn't do
To make you feel my love.

The storms are raging on the rolling sea
And on the highway of regret.
The winds of change are blowing wild and free,
You ain't seen nothing like me yet.

I could make you happy, make your dreams come true.
Nothing that I wouldn't do.
Go to the ends of the Earth for you,
To make you feel my love
To make you feel my love

***

  Dylan på svenska är ett musikalbum av Mikael Wiehe och Ebba Forsberg som kom ut 2007. Låtarna baseras på just Bob Dylans låtar, men har fått text på svenska av Mikael Wiehe.
  Jag gillar Mikael Wiehe men översättningen av "Make you feel my love" tycker jag inte håller ihop.



För att jag älskar dig, framförd av Mikael Wiehe & Ebba Forsberg
(Album: Dylan på svenska. Warner Music, 2007.)

När regnet slår emot dig där du går
och du är fredlöst villebråd
då vill jag va med dej i tusen år
för att jag älskar dej

När kvällens stjärnor börjar visa sej
och ingen finns där som kan trösta dej
då ska du alltid ha ett hem hos mej
för att jag älskar dej

Jag vet du inte har bestämt dej än
men du kan tro på mina ord
Och jag förstod redan för länge sen
att det är vi som hör ihop

Jag kan offra allt jag har för dej
Krypa naken genom stan för dej
Ingenting kan nånsin hindra mej
för att jag älskar dej

Nu rasar stormen över öppet hav
och genom tvivlets mörka skog
Framtidens vindar blåser himlen klar
Allt ska bli bättre än du tror

Jag vill se dej lycklig, jag vill se dej glad
Ge dej allting du vill ha
Allt du har drömt om ska bli av en dag
för att jag älskar dej

***

  Däremot låter den norska översättningen med sång av Ingebjörg Bratland mycket bättre. 



Fordi eg elskar deg, framförd av Ingebjörg Bratland
(Översättning: Bjarte Hjelmeland. Album: Månesinn. Universal Music, 2015.)

Når regnet sler imot deg, der du går
og når du ikkje veit di arme råd
då vil eg kalle deg i tusen år
fordi eg elskar deg

Når alle nattas stjerner viser seg
og ingen er der for å trøste deg
då vil du alltid ha ein heim hjå meg
fordi eg elskar deg

Eg veit du ikkje har bestemt deg, men
eg lar deg ta den tid du vil
for eg forstod heilt frå begynnelsen
det er hjå meg du høyrer til

Eg ofrar hørsel eller syn for deg
eg kryp naken gjennom byn for deg
ingen kraft på jord kan hindre meg
fordi eg elskar deg

Nå rasar stormen over åpent hav
og gjennom sorg sin mørke skog
framtidas vind vil blåse himmelen klar
alt skal bli mykje bedre enn du trur

Eg vil sjå deg lykkeleg, eg vil sjå deg glad
Gje deg alt det som du helst vil ha
alt du he drømt om skal bli av en dag
fordi eg elskar deg
fordi eg elskar deg

**



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar