tisdag 9 februari 2016

En spindelbak och en bandit

  Kom hem sent efter en schackafton men försöker ändå slänga ner några rader barnpoesi. Det blir barnsånger av Electric Banana Band och ett utdrag från en ganska ny bilderbok.


***

  Den första sången har hämtat inspiration från FN:s barnkonvention, ett avtal som antogs 1989. Videoklippet är från "Tillsammans för världens barn", Svt 2009.


Man måste bry sig om hur ungarna mår, framförd av Electric Banana Band

En liten koala, den har det topp
Den klänger sött på sin mammas kropp
Och för att den ska bli nöjd och glad
Så får den ett eukalyptusblad

En känguru stormtrivs när den är ung

Den käkar, gosar i mammas pung
Den växer och frodas, blir stor och stark
Och studsar runt på Australiens mark

Men det finns ett talrikt och underligt djur

En korkad och tanklös tvåbent filur
Som krigar och bråkar och inte förstår
Att man måste bry sig om hur ungarna mår
Ja man måste bry sig om hur ungarna mår

En spindelunge, den har det bra

Den kommer buslätt dit den ska
Den liftar med syskon på mammas bak
Till nätets trygga barngemak

En liten pingvin på Antarktis is

Den har det fint på alla vis
Den står och myser under pappas dun
På stranden till nån ishavslagun

***

  I dessa Melodifestivaltider kan det väl duga med en kameleont. Enda gången som Electric Banana Band deltagit i Melodifestivalen var 2006, och låten var den här:



Kameleont, framförd av Electric Banana Band

Jag är en sorts kameleont

Jag vet ej vad jag vill
Först blir jag röd, sen blir jag blå
Jag kan ej sitta still
Jag tycker si jag tycker så
Om konst och politik
Och är du blå så blir jag blå
För jag vill vara lik

Jag är en sorts kameleont

En blandning av kamel och dront
Jag är en sorts kameleont
En drontkamel eller nåt sånt

Min mor var dront och käre far

Han var en dromedar
Vi bodde i en liten by
I norra Zanzibar
Min far var rar, min mor var söt
Men med ett hemskt humör
Hon skällde på mig varje dag
För att jag böt kulör

Jag velar hit jag velar dit

Jag tycker fram är bak
Och kan inte bestämma mig
För någon enda sak
Så är det att va ett slags dront
Man byter varje dag
Så du ska vara väldigt glad
Att inte du är jag

***

  Kalle Güettler (f. 1949) har arbetat många år som mellanstadielärare och debuterade som barnboksförfattare 1990. Att skriva var något han sysslat med redan som barn, men sedan tog vardags- och familjeliv all tid. Det var först sedan de egna barnen blivit äldre som skrivandet åter tog fart, och han har sedan dess gett ut mer än 20 böcker. Han har också medverkat i antologier och skrivit lärarhandledningar. För att hinna med har han gått ner i arbetstid som lärare. Han har också engagerat sig för skolbiblioteken och varit ordförande i Nationella skolbiblioteksgruppen. Källa: Alex författarlexikon

  Hans senaste bok är en bilderbok, Banditen Bak och Krok O'Deal, med illustrationer av Pia Halse.

  Den är såklart på rimmad vers, därför får den vara med i måndagsbloggen.

(Utdrag ur Banditen Bak och Krok O'Deal. Stockholm : Lindskog Förlag, 2015.)


Bild från Kalle Güettlers webbplats

Det är Kapten Krok O'Deal
som ryter rått med farligt smil:

- Du fega Bak som snott mitt gull,
kom an och slåss med hår och hull!

De kastar sig i kringelkramp
med stöt och slag så Bak får kramp.
Och Krok O'Deal är stor och stark -
men snubblar över rot och bark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar