onsdag 24 februari 2016

Den rena skära verkligheten

  En av de nominerade till årets Katapultpris var Hanna Riisager och hennes diktsamling För Kvalia. Katapultpriset delas varje vår ut till en skönlitterär författare – prosaist eller lyriker – som debuterat under föregående år. Prissumman är på 40 000 kronor. 
  Hanna Riisager är kvällens åttiotalist och jag har läst hennes debutbok.

***

  Bokens titel syftar på ett filosofiskt begrepp som står för den subjektiva fenomenvärlden. Det vill säga de känslor eller upplevelser som påstås inte gå att beskriva, såsom till exempel smaken av choklad, upplevelsen av färgen rött eller fysisk smärta.


  Jag tycker att titeln är en aning överdrivet akademisk. Varseblivning hade bibehållit den informella karaktären utan att stå i vägen för lättillgängligheten. För det är inte någon svårbemästrad diktsamling även om den innehåller lite annorlunda dikter. Dessa är indelade i tre sektioner, eller avsnitt. Starkast intryck gav "Prologen" som inleds så här:

Hanna, av Hanna Riisager
(ur För Kvalia : dikter. Stockholm : Dockhaveri, 2015.)

Du är bara ljud. Din röst
är vacker och fyller mig med sitt mörker.
Öppnar du munnen för att kalla på mig,
klirrar alla stjärnor i en elektrisk rymd.

Klär du ut dig till en ängel,
dånar dina steg av nåd mot marmorhimlen
som ett eko inuti mitt ömma kranium.
Jag klär ut mig till en tår. Kvider.

Då tar ängeln fram en stor kniv
och pickar min hårlösa hjässa.
Pickar ett hål, så här stort.

Ett så här stort naket läte,
som gapar och sväljer sin egen röst.
Gurglar och kräks tystnad, tårar.


***

  Hanna Riisager är född 1980 i Göteborg, är bosatt i Stockholm och har vid sidan av universitetsstudier i litteraturvetenskap och filosofi gått den tvååriga Författarskolan på Biskops-Arnö. Hon skriver poesi och kritik och bedriver därutöver olika former av litterär aktivism inom det feministiska förlagskollektivet Dockhaveri. Källa: Brombergs bokförlag

  Ur "Prologen" hämtar jag även de andra textavsnitten.

  Hanna Riisager låter en ekfras om "Venus triumf" (François Boucher, 1740) samspela med en reklamtext för en rakhyvel för kvinnor. Det blir mycket effektfullt.

Venus triumf (två textutdrag), av Hanna Riisager
(ur För Kvalia : dikter. Stockholm : Dockhaveri, 2015.)

François Boucher, Venus triumf (1740)

I. (Boucher)

Linjerna upplöses

dagen stiger
faller
i en virvel in mot snäckans mitt
en dröm
i pärlemor och sidenband ornament
is crime

Det är en konform det är ett stelt hav
som tornar upp sig med vita gäss
torrt, molnigt
en plugg

...

**

II. (Gillette)

...

är det verkligen de rena linjerna
jag söker
skära verkligheten
är verkligen
upplöst

renrakad, smärta
dröj


Jag står på knä jag står på
sol i mitt sekret
                          upprepar en slogan
(rörelse) ur minnet


det bästa man kan få
Det är det bästa man kan få

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar