tisdag 23 februari 2016

Årsringar

  För sex veckor sedan ägnade jag ett inlägg åt Maria Westerbergs naturkonst och hennes kloka texter. Idag har turen kommit till hennes "tvillingsjäl", Marianna Agetorp, och boken Trädspeglingar. Vackrare naturfoton får man leta länge efter.


***

  Marianna Agetorp är poet, författare, föreläsare och trädgårdskapare.


Omkullvält såg alla (första delen), av Marianna Agetorp
(ur Trädspeglingar / Marianna Agetorp ; [foto: Anders Agetorp, Marianna Agtorp]. Växjö : Artéa, 2008.)

Jag var den starkaste
ingen nej ingen
hade trott mitt fall
allt hade jag redan stått emot
Allt gick väl
jag rusade mot höjden
märkte inte
visste inte
anade inte
utsidan var så skör
Så fulländad
all oro dämpades
suddades bort
Smärtan som kröp
vaggades till sömns
åren gick genom mig
någon visste
men ingen såg
...

***

  Marianna Agetorps trädgårdsskapande på Stensjöäng i södra Småland har uppmärksammats i ett stort antal trädgårdsmagasin och i TV-programmet "Gunnels gröna". Källa: Bokomslaget på "Trädspeglingar"

Backstugan, Stensjöäng

Innanför min bark, av Marianna Agetorp
(ur Trädspeglingar / Marianna Agetorp ; [foto: Anders Agetorp, Marianna Agtorp]. Växjö : Artéa, 2008.)

Jag minns inte min ungdom
livet sköt fart i mig
och tidigt visste jag min plats
jag blev ställd här
frågade inte
drömde mig aldrig bort
växtvärken en del av livet
knoppsprickning och lövfällning
en annan
Andra träd frågade
ville något annat
innanför min bark fanns bara nu
molnen hälsade mig
solen och månen
ända tills den dag ett barn klev upp i mig
barnet frågade mig
smekte mig
och grät mot mina väldiga armar

Aldrig aldrig har det varit så tyst inom mig

***

  Jag avslutar med min favorittext ur denna vackra fotobok.

Årsringar i lager, av Marianna Agetorp
(ur Trädspeglingar / Marianna Agetorp ; [foto: Anders Agetorp, Marianna Agtorp]. Växjö : Artéa, 2008.)

Flyttkort adress utan värde
Inte rotlös
alltför rotfast
vände jag bort och åter hem

Jag vet var du bor
du vet var jag bor
det går inte att flytta ifrån sig själv
ändå försökte jag
bara komma närmre mig själv

Lager på lager
årsringar på samma plats
ofullbordade

Jag bor i mitt namn
en kort tid
varseblivande
Du bor i ditt
och mellan oss en
stig.............................................. av
längtan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar