torsdag 18 februari 2016

Fantastisk förebild

  Utblicken uppmärksammar Kjell Espmark som nyligen kommit ut med ett dikturval om kärlek. Dessutom fyller han 86 år i morgon. Sen låter jag Bodil Malmstens text tala i bloggen. Avslutningsvis besöker vi skogen tillsammans med sextonåriga Julia Jansson.

Bodil Malmsten (1944-2016)
Bild: Dan Hansson/TT/SvD

***

  Poeten, författaren och litteraturvetaren Kjell Espmark debuterade 1956 med diktsamlingen Mordet på Benjamin. Han är sedan 1981 ledamot av Svenska Akademien, har publicerats på ett tjugotal språk och tilldelats flera internationella priser. I januari utkom hans nya diktsamling Dikter om kärlek. I dag var han i Kulturhusets centrum under ett intervjusamtal med Bonniers litterära chef Daniel Sandström. Källa: Kulturhuset

[Till sist:] , av Kjell Espmark (f. 1930)
(ur Dikter om kärlek : ett urval. Stockholm : Norstedt, 2016.)

Jag känner hur du tänker i mig –

det ilar som månstrimman hit över vattnet.
Jag svarar med några definitioner:

Ditt ansikte är som en darrande spegling

i en skål med vatten.
Jag vill bära det genom åren
utan att spilla.


Mina tankar på dig är utan tyngd.
De roterar och glimmar som dammkornen
i strimman morgonsol genom fönstret.

Som tack för sitt rustika kvällsmål

lät vänliga gudar oss bli två träd
som åldras med kronorna i varandra.

***

  Den 5 februari somnade Bodil Malmsten in. Hon gav ut ett trettiotal böcker under sin långa karriär och skrev även dramatik. Dessutom hann hon få en låt dedicerad till sig: "Blues för Bodil Malmsten", av Eldkvarn.
  Hon debuterade redan 1970 med barnboken Ludvig åker. Hon kom att bli mycket folkkär och genombrottet kom med diktsamlingen Damen, det brinner (1984). Bodil Malmsten skrev främst lyrik i början av sitt författarskap. Hennes romandebut kom 1994 med Den dagen kastanjerna slår ut är jag långt härifrån för vilken hon även nominerades till Augustpriset. Förra året kom diktsamlingen Det här är hjärtat. Källor: Bonnier, Expressen


(Ur Det här är hjärtat : dikt / Bodil Malmsten. Stockholm : Rönnells antikvariat i samarbete med Bonnier, 2015.)

Mitt liv 
började när jag mötte dig

Får lilla hjärtat komma ut 
och leka?

När du blir stor, mitt hjärta
hjärtat mitt

Jag älskar dig mer än - 
vad finns det?

Den blomstertid

Kärlek är att jag vill
att du finns


***

  Om en månad äger poesimässan rum i Stockholms stadsbibliotek och programmet börjar ta form. Det blir uppläsningar av bl.a. Gunnar Harding, Jonas Ellerström och Elis Burrau. 
  Dessutom kommer det att bli program med musikinslag, och ett block med ung poesi i form av tidskriften Ponton, Brombergs debutantologi för unga poeter och OEI:s diktantologi "Det fanns flera namn och någon bad om tydlighet".

  Jag har funnit en talang i det senaste numret av Ponton.

*

Skogen, av Julia Jansson (Mölndal)
(från Ponton, nr 4 / 2015.)

granarna lutar sig över stigen
de vill ha varandra
granarna längtar efter närhet men
klarar inte av den
de kvävs
barren faller av
de blir bruna

alla träd strävar efter att bli ekar
men har du någonsin sett en ek bredvid en annan



ekarnas svaga rop på hjälp hörs inte
de bara ekar
ekarna är för vackra
de är för stora
de har lyckats alldeles för mycket
de står som en fantastisk förebild
ensamma och ledsna

ett par rådjur betraktar mig
de tycker jag är onödig
vad fasen gör hon här
i röd regnjacka
och lila gympaskor
de är inte rädda för mig
jag är rädd för dem
skogens prinsessor

en fågel klagar envist
en annan skruvar upp sig själv
som en klocka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar