lördag 14 november 2015

Nabos gör upp på Friends

  Historien upprepade sig. En dansk duellseger med 3-0 och en svensk duellseger med 2-1. Det var Pia Tafdrup som vann giganternas kamp och sedan vann Ingela Strandberg den fjärde duellen mot Pia Juul. Efter fyra dueller har Danmark skrapat ihop åtta läsarröster och Sverige endast fyra, men länderna har vunnit vardera två fajter. 

  Läsaren Jakob sa bland annat så här om Pia Tafdrups dikt:
Känns som om den ligger i samklang i tiden med moderna perspektiv på vad en relation och vad ett jag ska vara.

  I den sista duellen möts Katarina Kieri för Sverige och Ursula Andkjær Olsen för Danmark. Temat för den är Livet (med referenser till litteratur).


(ur Slutet sällskap : dikter, av Katarina Kieri. Stockholm : Norstedt, 1993.)

I rum på dessa
breddgrader.
Livet bläddrar i oss,
vi har hårda pärmar;
en tystnad
som inte kommer ut.

Jag vill gå,
lägga huvudet mot barken
och lyssna efter
himmel.

**

(ur Lulus sånger och tal / Ursula Andkjær Olsen ; översättning: Marie Pettersson ; efterord: Catharina Gripenberg. Malmö : Rámus, 2006.)

Och jag slutar som en bok i min bokhylla.
En som aldrig blev färdig, men ändå en som likt Atlas
bär hela världen på sina axlar, även om det bara är min egen.
Intill varandra på hyllan våndas vi.
Vi har ont i axlarna.

***

  På tisdag avslöjar jag resultatet i den sista duellen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar