söndag 22 februari 2015

Underbarnet Ylva

  Dagens söndagsporträtt följer ett barns värld. Författaren debuterade nämligen som 13-åring! Idag är hon förmodligen Sveriges främsta religiösa diktare. Det hindrar inte en icke-troende, som diktarkeologen, från att uppskatta hennes talang och kvaliteter. 

Slipade stenar ("havets barn")
*

Ylva Eggehorn (f. 1950)


  Min första läsupplevelse av Ylva Eggehorns litteratur var hennes romandebut, den självbiografiska "Kvarteret Radiomottagaren" (1994). Den tyckte jag mycket om. Däremot har jag inte läst så mycket av hennes lyrik.

  Ylva Eggehorn föddes som Ylva Nilsson i Älvsjö söder om Stockholm 1950. Hon tog studenten på Adolf Fredriks musikgymnasium 1968 och bedrev därefter akademiska studier i litteraturhistoria och teologi. Hon blev religiös och aktivt troende i de tidiga tonåren, kristendomen präglar också hennes författarskap. Eggehorn debuterade tretton år gammal som poet, men har därefter även skrivit romaner, psalmer, essäer och biografier.
  Ylva Eggehorn har i första hand publicerat lyrik där hennes dikter uttrycker en kristen tro och ofta utgår från något bibelord. Debuten "Havsbarn" (1963) ledde direkt till framgång, hon betraktades som ett lyriskt underbarn (exempelvis av Bo Setterlind som skrev förordet till debutboken) och framträdde i Hylands hörna. Källa: Alex författarlexikon

*

Havsbarn, av Ylva Eggehorn
(ur Havsbarn : dikter. Stockholm : Bonnier, 1963.)

Den låg där i sanden en dag;
solbelyst, slipad
av vågor och skum
och av vind.
Jag tog upp den
och kände den varma tyngden;
lik ett barn, som sover tryggt
hos modern.
Då drog över solen en sky
vågskummet stelnade
En röst ljöd så vredgad:
"Vem stjäl havets barn?"
Jag släppte stenen
som om den bränt mig med sin solvärme
och sprang därifrån.

***

  Hur många erkända poeter har debuterat före 15 års ålder? Och hur ofta publiceras en dikt av en sjuåring i en diktsamling? Jag väljer att publicera denna tidiga dikt, mest för att den påminner om en dikt jag själv skrev i de tidigatonåren.

Livets stig, av Ylva Eggehorn
(ur Havsbarn : dikter. Stockholm : Bonnier, 1963.)

Skogskyrkogården, Stockholm

På livets stig skall jag vandra
som så många andra före mig
där skall jag hjälpa andra
som på stigen inte klarar sig.

***

  Jag avslutar med min favoritdikt ur Ylva Eggehorns debutverk.


Fjällbjörk, av Ylva Eggehorn
(ur Havsbarn : dikter. Stockholm : Bonnier, 1963.)

En handfull mull
en skreva berg
ett stycke luft
är allt du har.
Pinad av blåsten
slagen av regnet
förtorkad av solen
stympad av blixten
klängande, knotig
förvriden, förkrympt -
dock: du står kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar