fredag 13 februari 2015

Ett hjärta söker

  Jag somnade som vanligt bredvid mina barn efter godnattvisan och kunde inte fullfölja fredagens musikinlägg. Det blir ett kraftigt försenat sådant. Det blir dessutom ett av de mer spretiga, med tre olika genrer. Idag är det Alla hjärtans dag. Jag ber er tänka på alla de ensamma, där ute.


  Vi börjar i det finstämda verket "En skrift i snön", med text av Kristina Lugn. Musikstycket skrevs till invigningen av världens modernaste orgel. Den finns i Piteå och invigdes i oktober 2012. Under invigningsveckan Orgel Acusticum vid Luleå tekniska universitet framförde Benny Andersson för första gången sitt specialkomponerade verk. Orgeln är byggd i naturmaterial såsom stål, trä och renskinn.
  Ljudklippet är nästan 13 minuter långt och kören kommer in sent.


  Kristina Lugn (f. 1948) är som de flesta vet ledamot av Svenska Akademien och kanske vår främsta nu levande kvinnliga poet.

En skrift i snön, framförd av Benny Andersson, Orsa spelmän, Gunnar Idenstam och Musikhögskolans kammarkör
(Text: Kristina Lugn ; Musik: Benny Andersson)

Det blåser på månen
En blåklocka slår
För allt det som är
Som inget vill vara
Jag vandrar i vinden
Ett tidevarv går
Sen är allt det som skrämt mig
Inbillning bara

En Karlavagn landar hemmavid
Nu seglar jag bort med min vän
På höga moln av frid
Och evig ro
En liten stund
Och natten som väntar lär oss att drömma
Den saga som skrev oss
Den skrevs av en vän
En skrift i snön
Om hjärtas hem

Om jag vore vacker
Och gjorde dig glad
Om jag vore den som jag ville vara
Då är jag en älskling
På finpromenad
Och ett skyfall av tårar där stjärnor fara
Ett klockspel i mörkren
Hör du det
Jag följer dess ton överallt
Till bråddjup ensamhet
Mitt hus och hem
I nattens famn
Och näcken som spelar fast ingen dansar
En främmande fågel
Vem läser mitt brev
Svarta bläck ögon blå och kriser och kransar

En Karlavagn landar hemmavid
Nu seglar jag bort med min vän
På höga moln av frid
Mitt hus och hem
I nattens famn
Och näcken som spelar fast ingen dansar
En främmande fågel
Vem läser mitt brev
En skrift i snön
Om hjärtats hem

***

  Nästa artist har en klar vänsterpolitisk övertygelse, även om sången som jag valt har ett annat innehåll. Artisten heter Nike Markelius (f. 1962). Hon har varit verksam som musiker sedan slutet av 70-talet. Hon började spela trummor redan som sextonåring i punkbandet Usch.
  Sen som trummis och sångerska i kultförklarade rockbandet Tant Strul. De gjorde sin sista spelning på Roskilde-festivalen 1985 för 25.000 personer i publiken.
  Hon har satt upp en egen rockopera, efter eget manus och egen musik, samt sjungit en av huvudrollerna på Södra Teatern.
  2002 startade hon musikteatergruppen Tant Sol tillsammans med en kollega. De skrev två musikteaterföreställningar för förskolebarn. ”Karameller och karuseller” & ”I Krumelurlandet”.
  Numera jobbar hon som konstnärlig ledare, kompositör, textförfattare och musiker med Nike & Röda Orkestern som är ett samarbetsprojekt med olika textförfattare och musiker.

  Sången "Stanna kvar" är skriven av Inger Edelfeldt och handlar om det mest tabubelagda ämnet i samhället, självmord.

Stanna kvar (två verser), framförd av Nike & Röda orkestern
(Text & Musik: Inger Edelfeldt. Label: Playground Music Publishing AB, 2014.)

Han som hittade mig satt
vid min sjuksäng när jag vakna.
Han sa: "Trevligt att du finns kvar."
Jag sa: "Tack ska du ha, men vad det DU om hur det var?"
Han SA: "Jag tror nog jag har varit där
Och JAG har sett för många som dras med
mot det där vi inte vet vad det är.
Vissa reste hela långa resan ned
Andra åkte snabbt, på enkel biljett.
En del tassade dit i skam och ensamhet,
andra for sin väg på mer burdusa sätt."

"Men även om du hatar livet
hatar livet inte dig
När du vill smita från livet
står jag här och ropar på dig.
För mina ögon har sett dig,
dom har sett din djupaste natt,
Dom har sett så många dumma, dumma dödar
Och jag sitter hos dig så att
du kan stanna kvar."
Han sa: "Stanna kvar ... stanna kvar ...
och tala med mig."


***

  Jag avslutar med den vackra Sade (f. 1959), eller Helen Folasade Adu som hon egentligen heter. 
  Hon är en brittisk-nigeriansk sångare, låtskrivare, kompositör, och skivproducent. Hennes musik har rört sig mellan jazz, soul och pop. Sade har nominerats sex gånger för Brit Award för bästa brittiska kvinnliga musikartist. 2002 fick hon den brittiska Imperieorden för sitt konstnärliga arbete.


Pearls (two verses and refrain), performed by Sade
(Text: Helen Adu ; Music: Andrew Hale. Label: Epic, 1992.)

There is a woman in Somalia
Scraping for pearls on the roadside
There's a force stronger than nature
Keeps her will alive
This is how she's dying
She's dyin' to survive
Don't know what she's made of
I would like to be that brave

She cries to the heaven above
There is a stone in my heart
She lives a life she didn't choose
And it hurts like brand new shoes
Hurts like brand new shoes

There is a woman in Somalia
The sun gives her no mercy
The same sky we lay under
Burns her to the bone
Long as afternoon shadows
It's gonna take her to get home
Each grain carefully wrapped up
Pearls for her little girl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar