fredag 6 februari 2015

From dusk till dawn

  Den 25 februari är det dags för årets Grammisgala från Cirkus i Stockholm. Det kommer att delas ut 19 priser, varav ett går till årets textförfattare. De nominerade i den kategorin är:
Felipe Leiva Wenger/Ison Glasgow – Länge leve vi
Jason Diakité – För livet till döden
Joakim Berg – Tigerdrottningen
Lorentz Alexander – Kärlekslåtar
Silvana Imam – När du ser mig. Se dig

För kvällens inlägg har jag valt ut tre tidigare nominerade låtskrivare. En av dem är jag hemligt förälskad i.

Grammisplaketten

  Anna Järvinen föddes 1970 i Helsingfors men flyttade som sexåring till Sverige. Hon sjöng i bandet Granada fram tills att det splittrandes 2003 och hennes stora genombrott kom med soloalbumet Jag fick feeling, 2007. Skivans luftigt vackra ljudbild med bandets flyhänt lyhörda spel och Annas poetiska texter gjorde albumet till årets stora kritikerfavorit. Sonic kallade det för "den mest förlösande svenskspråkiga debuten sedan Känn ingen sorg för mig Göteborg".
  2009 släpptes den minst lika hyllade uppföljaren Man var bland molnen. Jan Gradvall skrev "Anna Järvinen kliver här fram som en av Sveriges mest originella och begåvande artister" och albumet nominerades till tre Grammis. Två år senare fullbordades 2011 den kreativt häpnadsväckande trilogin med Anna själv tredje. På samtliga album har hon samarbetat med musiker från Dungen och sommaren 2012 gav hon sig ut på turné som support till Lars Winnerbäck. 2012 deltog Anna Järvinen i Melodifestivalen med låten Porslin som gick rakt in i musikälskarnas hjärtan och blev ytterligare ett steg mot en bredare publik.

Anna Järvinens fjärde album Buren släpps i två portioner, den första alldeles snart (i nästa vecka). Källa: Officiell hemsida


Nattmusik, av Anna Järvinen
(från Man var bland molnen. Label: Häpna, 2009.)

Om man har den staden och ljus
mot en grå tapet
med ränder och figuriner
om man har ett bord
lavendel och vita och blå
och med nattmusik
så har man nog hela livet

Det finns inget som det
Hur långt man än går
som kan ge dig det du får

Och vasen med luktärt
bredvid just utblommad hägg
och glasen och silverskeden

Och där snurrar ett hörn
och där rullar en grön
snart är dagen över allt

Och tänk om jag var där ikväll
Tänk om det vore
Tänk om vi tog spårvagn femton kvar
Värm mig om ryggen
och vinden är så kall ikväll
och allt är möjligt
Säg mig var är du nu
Säg mig var
var är du nu då, var är du nu då?

Om man har den staden med ljus
och med nattmusik
Så har man nog hela livet

Det finns inget som det
Hur långt man än går
som kan ge dig det du får då

Jag vet att jag var där ikväll
tänk om det vore
Tänk om vi tog spårvagn femton kvar
Värm mig om ryggen
och vinden är så kall ikväll
och allt är möjligt
Säg mig var är du nu
Säg mig var
var är du nu då, o var är du nu då?

***

  Astrid Melissa Edwarda Horn Weitzberg, född 8 april 1987 i Stockholm, är en svensk vis- och popsångerska och låtskrivare. Hon är dotter till sångerskan Maritza Horn och till professorn i anestesiologi Eddie Weitzberg.
  Debutalbumet Långa nätter släpptes den 30 april 2008. I duetten Som jag hade dig förut gästspelar Lars Winnerbäck. Horn har varit förband åt Peter LeMarc 2007 och även på Lars Winnerbäcks turné 2010. Den 14 oktober 2009 släpptes det andra albumet Säg ingenting till mig som gett henne en stor publik, grammisnomineringar, och sålt guld. Därefter har det blivit ett album vartannat år, Innan jag kände dig (2011) och Om du vill vara med mig (2013). Källa: Wikipedia


Jag saknar dig mindre och mindre, av Melissa Horn
(från Innan jag kände dig. Label: Sony/Svedala, 2011.)

Jag går i vinterskor på hösten
alltid förberedd för storm
jag kan tänka tills det knappt finns nått kvar
jag har känslor utan uppehåll

Jag har förlorat en tävling 
men vunnit ett val
jag har bestämt att stå helt utanför 
det där som jag blir ledsen av

Jag saknar dig mindre och mindre 
det kommer annat emellan och det är bra
jag saknar dig mindre och mindre 
jag har glömt dig en vacker dag

När jag träffar gamla vänner 
har jag ingenting att säga dem 
dom ställer för många frågor 
och jag bidrar inte med nån

Jag kan ångra det lilla jag säger
eller dra ett allvarligt skämt
jag tycker mig höra vad dem tänker
är hon sådär jämt

Jag saknar dig mindre och mindre 

Jag kan sitta själv i parken
tills solen har ändrat färgen i mitt hår
jag kan offra allt jag har för ingenting
jag sträcker mig så långt det går

Men jag behöver dig 
kom hit och rör om
jag behöver nåt att skriva om

Jag saknar dig mindre och mindre

***

  Anna Alexandra Ternheim, född 31 maj 1978 i Sollentuna, är en svensk musiker, pianist, gitarrist, sångerska och låtskrivare.
  Hon utgav 2004 sitt första album Somebody Outside från vilket hon även släppte singlarna To Be Gone, My Secret och Shoreline som alla har varit framgångsrika på Trackslistan. 
  2005 belönades Anna Ternheim både med P3 Guld-pris i kategorin Bästa Nykomling och med en Grammis som "Bästa Nykomling". 27 september 2006 släpptes hennes andra album, Separation Road, producerat av Andreas Dahlbäck.
  2007 fick hon P3 Guld-priset för bästa kvinnliga artist. Dessutom belönades hon samma år med två Grammisar, Bästa kvinnliga artist och Bästa textförfattare.
  Hennes tredje album Leaving on a Mayday spelades in med Björn Yttling som producent och har därför en lite annorlunda ljudbild. Första singeln från albumet, What Have I Done, är en av hennes största listframgångar hittills.
  Den 28 oktober 2011 släppte Ternheim sitt fjärde album, The Night Visitor. Albumet är inspelat i Nashville i USA. Källa: Wikipedia

Ljudklippet är från TV-programmet Skavlan.


Walking aimlessly, by Anna Ternheim
(from The Night Visitor. Label: Universal Music Group, 2011.)

In the black out of light
I found a rhyme on hope
In the corner of doubt
Someone left a word hanging on to me still
A comfort I say
The making of a slow day

I draw a pair of new eyes in my mind
Reaching out who knows what I could find

Walking aimlessly
Walking aimlessly

In blue hours of dawn
Before the day rushes on
And confusion grabs hold
Have the thoughts come and let go
...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar