fredag 10 juni 2016

Ge mig nycklarna dit in

  Det har dröjt, men ikväll tar en av de skickligaste låtskrivarna plats i bloggen. Han tillhör också den exklusiva skara som lyckas skriva poetiska texter. 
  År 2000 skrev han den officiella EM-låten för svenska fotbollslandslaget. Den passningen skickar jag vidare i spellistan även om låten har en högst olämplig titel, ur ett Paris-perspektiv.
  Att Staffan Hellstrand är en av artisterna i kvällens avsnitt härrör från hans deltagande i Packmopedsturnén 2008. Han har också skrivit den fina låten "Fyra dörrar till min syster" som Idde Schultz och Anna Stadling framför.


***

  Hellstrands musik kan beskrivas som melodiös rock, oftast framförd på elförstärkta men ibland på akustiska instrument. Den kombineras med poetiska och ibland samhällskritiska texter.

  Hellstrand skrev och framförde den officiella svenska låten till Europamästerskapet i fotboll 2000, "Explodera". Han har även i övrigt ett stort fotbollsintresse och är uttalad supporter till Östers IF åt vilka han har skrivit låten "Vi är Öster". Han har även skrivit många låtar till andra artister, bland annat de flesta av låtarna till Idde Schultz debutalbum från 1995, av vilka "Fiskarna i haven" blev en av hans största framgångar som låtskrivare. Källa: Wikipedia


  Följande låt blev ett samarbete med Lars Winnerbäck, under 2007-2008.


Spökskepp, framförd av Staffan Hellstrand och Lars Winnerbäck
(Text & Musik: Staffan Hellstrand. Playground Music, 2007.) 

Varför är nätter långa
Varför kan ingen somna
Och varför är ljusen täckta av is
Varför är bilden suddig
Varför är talet sluddrigt
Och varför har klara färger
tappat allt som lyste förr

Vi seglar på ett spökskepp

som ska gå i kvav
Genom viskande vindar och vågor
som drar oss mot öppet hav
Vi kan sjunka i virvlande vatten
Eller vaka oss rakt genom natten
Och ta oss iland igen

Varför ska rädda rymma

Varför är barnens blickar grymma
Varför är luften fylld av sot
Varför ska regnet sjunga
Att jag måste sluta blunda
Och varför ska vi hälla syra
över allt vi trodde på

Vi seglar på ett spökskepp

som ska gå i kvav
Genom viskande vindar och vågor
som drar oss mot öppet hav
Vi kan sjunka i virvlande vatten
Eller vaka oss rakt genom natten
Och ta oss iland igen

Varför blev minnet yngre

Varför blev guldet tyngre
Varför valde clownerna kapten
Kom lilla vän och skänk mig
En blick av allt du hade tänkt dig
Ge mig en våg av längtan
Sjung en annan sång för mig

Vi seglar på ett spökskepp

som ska gå i kvav
Genom viskande vindar och vågor
som drar oss mot öppet hav
Vi kan sjunka i virvlande vatten
Eller vaka oss rakt genom natten
Och ta oss iland igen

In till förvandlingen


***

  Utöver Staffan deltog Idde Schultz, Uno Svenningsson, Anna Stadling och Ronny Eriksson i Packmoppe-upplagan 2008. Låten "Allt det du drömde om" som finns med i spellistan spelade Idde & Anna Stadling in på albumet Hjärtat fullt. Låtens text är skriven av Kajsa Grytt. Musiken är komponerad av Idde & Anna.




***

  Anna Stadling föddes 1970 i Sundsvall. Hon är sångerska, låtskrivare och producent. Hon har släppt fyra soloalbum: ”Det känns” 1999, ”E4 mot norr” 2010, ”Stadling/Cash” 2013, ”Av timmarna som gick utan dig minns jag nästan ingenting” 2014 samt ”Vägar hem" 2006 och "Hjärtat fullt" 2008 tillsammans med Idde Schultz. Källa: Anna Stadlings webbplats

  Idde Schultz, egentligen Eva Ann-Ida Schultz, född 1 september 1963 i Stockholm, är en svensk sångerska och gitarrist. Hon är medlem i bandet Docenterna och före detta medlem i Hovet, Lars Winnerbäcks kompband. Hon är syster till Irma Schultz Keller. Källa: Wikipedia

  Här följer texten till den vackert vemodiga "Fyra dörrar till min syster".


Fyra dörrar till min syster, framförd av Anna Stadling & Idde Schultz
(Text & Musik: Staffan Hellstrand. Album: Hjärtat fullt. Olga, 2008.)

Fyra dörrar till min syster
Och jag kan inte komma in
Hon har låst dom allihopa
Och jag kan bara titta in
Fyra dar och fyra nätter
Plötsligt gick allting så fort
Och jag undrar vad som hände
Vem som brände alla broar
Jag undrar vad det är jag gjort

Och regnet färgar gator
Alla hus och alla bilar
Alla hundarna och mig med
Är hon ensam här som jag
Har hon glömt vem hon ska va
Har hon kysst sin spegelbild i dag

Fyra dörrar till min syster
Och jag kan inte komma in
Och som jag letar efter nycklar
Som jag hittar ingenting
Vi som tog en dag i taget
Vi som for från pol till pol
Som vi dyrkade varandra
Inga andra
Inte någon
Ingen skugga, ingen sol

Och regnet färgar gator
Alla hus och alla bilar
Alla hundarna och mig med
Är hon ensam här som jag
Har hon glömt vem hon ska va
Har hon kysst sin spegelbild i dag

Till slut så sa jag orden
Jag fruktat ifrån hennes mun
Jag ville hinna innan hon hann
Men jag hade hellre varit stum
Fyra dörrar till min syster
Och jag kan inte komma in
Och jag undrar vad som hände
Vem som brände alla broar
Men mest av allt så undrar jag
Hur man kommer in

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar