tisdag 15 september 2015

I ett mörkt rum bortom Notre-Dame

  Jag får göra en rockad mellan tisdags- och onsdagsinlägget. Jag saknar en bokreferens till ett inlägg om Södermalms poesifestival, så det får bli antikvariska böcker i afton.

Camera obscura
Science museum, London

  Sture Lönnerstrand var tills för bara ett par veckor sedan en helt okänd författare för mig. Nu vet jag lite mer, och så har jag läst hans debutbok från 1939.

  Sture Lönnerstrand (1919-1999), var en svensk författare inom science fiction.

  Efter studentexamen började han studera i Lund och debuterade 1939 med diktsamlingen Ung mans gåtor. Därefter återvände han till Stockholm och utgav där 1941 den säregna Där, ett fantasyepos i lyrisk form, till stilen inspirerad av Eddan - den nyutgavs 2001 av förlaget Paradishuset. Lönnerstrand övergick från novellistiken till att i stället koncentrera sig på längre verk. Han publicerade följetonger i bland annat Året Runt och Vecko-Revyn, utgav 1951 den modernistiska diktsamlingen "Den oupphörliga (incestrala) blodsymfonien". Källa: Wikipedia

Deus Contemplator, av Sture Lönnerstrand
(ur Ung mans gåtor : dikter. Lund : Sundqvist & Edmond, 1939.)

Jag sitter i de ensamma dagrarnas gyllene hus
och prisar mig själv -
solar och planeter glänsa i skymningen
över livets älv.
Tänk, hur många öden och människoliv,
hur många själviska hopp,
hur många skugglika vänner
under jordens lopp.

Att finnas långt borta från var och varannan,
det är att leva utan liv.
Det är att sväva med stjärnor kring pannan
och delta i sorg och tidsfördriv
utan kropp.


Il Contemplatore
Giorgio de Chirico (1888-1978)

Nu fara fåglarna från fjärran
vissnade, vilsna land.
De födas ur en gyllne strimma
utan band.

De fladdra som fjärilar mot ljuset
från jordens hekatomb.

Nu faller en jättestad i gruset
för en bomb.

Nu slocknar ett liv. Nu tändes ett nytt.
Nu far en dollarson,
en filmprinsessa i sin hytt.
De leva väl
utan själ.

Och jorden rullar som en granat -
där lever du.
Den flammar i längtan, kärlek och hat.
När slås den itu?

Den far i en strimma i skymningen
från afton till morgonglöd -
där bor jag i de sällsamma dagrarna
utan död.

...

***

  600 bagis fick man lägga upp för ett par veckor sedan för att bli stolt ägare till boken "Camera obscura", från 1946. Boken utgavs av Bonniers och mottogs positivt av många kritiker. Efter en tid avslöjades det emellertid att det hela var en bluff, och att boken var en parodi på fyrtiotalismens poesi. Bakom författarnamnet dolde sig medicinstudenterna Lars Gyllensten (1921-2006)  och Torgny Greitz (f. 1921), som hade skrivit ihop diktsamlingen på några timmar under en kväll genom att den ene valde ut 'lämpliga' ord ur böcker och den andre satte ihop dem till dikter, och därefter förseddes boken med ett pretentiöst förord. Syftet var att avslöja den samtida modernistiska poesins oklara och godtyckliga språkbruk som då var på modet. Källa: Wikipedia

(Ur Camera obscura : dikter, av Jan Wictor (pseudonym). Stockholm : Bonnier, 1946.)

Lätta ankar kan du göra,
när frosten frusit gåshud över din kropp,
när det karamellröda eterrusets glädjesolar
sjunkit bakom din åtrås horisont,
när vinets knappnålsstickande eufori
och amöbaslappa entusiasm
mönstrat av en tidig gulvit morgon.
Då är du mogen för seglats
med din egen
ensamhets
icke-ånger.


***

  Priset på ovanstående bok kan jag till viss del förstå. Däremot tycker jag att priset 450 kronor för nästa bok, av Claes Hylinger, är alldeles för högt.

  Claes Hylinger (f. 1943), författare och översättare växte upp i villastadsdelen Örgryte i Göteborg, fadern var ingenjör.
  Under långa perioder har han varit bosatt i Paris. Nu har han återvänt till Göteborg och bosatt sig i sitt barndomshem i Örgryte.
  Sedan debuten med "I krig och kärlek" (1972) har Hylinger betraktats som en särling i svensk litteratur. I romaner och andra prosaböcker har han utvecklat en egen stilkonst som inte är helt lätt att karakterisera. Hans prosaminiatyrer verkar sakna politiska, filosofiska eller estetiska ambitioner. Handlingen är ofta bara antydd, intrigerna försvinner och sidospåren tar ofta över. Hylinger har kallats för de poänglösa historiernas mästare. Han har beskrivits som en intellektuell sentimentalist och drastisk humorist. Källa: Alex författarlexikon

Dröm om Göteborg, av Claes Hylinger
(Ur Dagar och nätter i Paris och Göteborg : dagboksblad, dikter, prosa. Stockholm : Bonnier, 1975.)

Kungstorget, Göteborg

Jag drömde en dröm om Göteborg.
Jag stod på stadens salutorg
och såg en skylt - jag såg den tydligt -
där det stod textat nätt och prydligt :
Café du Nord. Dit gick jag ned,
där fick jag köttbullar och pilsner med,
och åt, och somnade över mitt bord.
     Men när jag väcktes av en servitris
var jag tillbaka i Paris.
Jag såg mig kring med sömnig blick :
där gick fransoser, där stod en flic,
och där flöt Seine så sakta fram,
och där i dimman låg Notre-Dame.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar