onsdag 15 april 2015

Inspiration - en bit av skrivandet

  Ni har säkert uppmärksammat att min bloggvecka fick en förskjutning, när måndagen blev inläggsfri. Jag tappade lite sugen när båda medlemmarna i läsargruppen hoppade av; så nu blir jag (liksom i fjol) enväldig kvaldomare i PSTC. 
  Över till dagens korta diktsekvenser.

*

  Jag inleder med en väldigt aktiv författare av mikropoesi, Susan Sleepwriter från Australien. Jag vet inte så mycket om henne. Det går bra att följa henne via Twitter eller söka upp Youtube-klipp. Här får ni ett smakprov, av respektive.

I'm in a submarine
black & white movie
the spreading ping
of a leaky tap
tracking me
to the far corner
of the house.


*



***

  Innan jag går vidare med ytterligare två poeter som skriver korta dikter, vill jag citera ett stycke ur Bodil Malmstens bok "Så gör jag - konsten att skriva" (Modernista, 2012.). Boken innehåller en mängd praktiska råd till dig som vill bli en bättre skribent. Jag lånade hem boken för att få inspiration och mod, att ta nästa steg i poet-utvecklingen. Och jag fann den på sidan 71.

"Inspiration är latin - inspiratio, av inspiro: inandas, blåsa liv i.
  Inspiration är impulsen som andas liv i lusten att skriva,


en lätt vind i ryggen, lätt som ett andetag som man inte vet var det kommer ifrån.
  Inspiration är en trigger som startar skrivandet, som den skrivande sedan måste hålla igång.
  Det finns de som säger att inspiration är flum, inspiration finns inte, det är bara jobbet som räknas, skrivarbetet, inspiration är hundra procent transpiration.

  Det säger inte jag.
  Inspiration är att se det förunderliga, att få sin kick av det, lyftet och lusten att blåsa liv i; skrivet liv.
  Inspiration är ingenting att ta för givet, inspirationen måste tränas upp och inte slösas bort. Inspiration måste avlösas av långt tålamod.
  Inspiration är startskottet i maratonloppet.
  Det är inte inspirationen som skriver boken.
  Boken skriver du."

(ur Så gör jag : konsten att skriva / Bodil Malmsten ; [fotografier: Peter Elendal ... ; illustrationer: Lina Bodén ...]. Stockholm : Modernista, 2012.)

***

  Tillbaks till twittrarna. Genie Nakano är dansaren, som blev yogainstruktör, som blev författare, och som blev tanka-poet. Hon är tredje generationen japansk-amerikan och född i Los Angeles, Kalifornien.

(ur boken "Storyteller". Purple Aura Press, 2014.) 

in the morning
when time is ticking out
I fit around you
like a jigsaw puzzle
falling into place



***

  Kvällens längsta dikt har jag hämtat från femte utgivningen av webbmagasinet "Undertow Tanka Review". Den är skriven av Carole Johnston, som bor i Lexington, Kentucky. Innehållet hör väl närmast sagorna till, men det får duga för vecka 16.

Crone Dance, by Carole Johnston
(from Undertow Tanka Review, Issue 5.)

they whirl
in astonished boots
to the beats
of their frenzied minds
dragging bags of magic

bags filled
with goddess hearts
owls frogs
and shape shifting crows
they sing out of tune


marching down
the centuries of green
chanting hymns
of the Morrigan black birds
careening to the moon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar